hírek, képek, stb., avagy www.gportal.hu/landrover
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Top 5
 
Számláló
Indulás: 2005-06-21
 
G-mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Autótesztek
Autótesztek : Kategóriák között - Skoda Octavia

Kategóriák között - Skoda Octavia

Nem könnyű kategorizálni. Az ár- vagy tengelytáv-alapú besorolások rendre az alsó-középkategóriába teszik, a hosszúság- vagy csomagtartóméret-alapúak meg a felső-középbe. A dilemma remekül mutatja a kategóriák esetlegességét, meg az Octavia ellentmondásait.

 

A VW Gruppe Golf IV padlólemeze kompromisszum: míg az elöl ülőknek annyi tere van, hogy arra egy kategóriával feljebb sem lenne panasz, a hátsó sor finoman szólva is szűkös. A tervezők nyilván arra gondoltak, aki arra hajt, hogy sofőrt tartson, miközben ő maga a hátsó ülésen terpeszkedik viszkispohárral a kezében (plusz mobil bárszekrény), az nem ekkora autót vesz.

A VW-koncepció igazából a polgári családmodellre épít: papa-mama elöl ülnek, a szigorúan három darab kiskrapekot beszíjazzák a gyerekülésekbe, és indulhat a négy kerék. Az Octavia ennél még annyiban tud többet, hogy a csomagtartójába a család kofferjain kívül a fűnyíró és a háromkerekű bicaj is befér. És, nem pedig vagy.

Az Octavia megjelenése idején, 1997-ben alaposan sokkolta a közvéleményt. Ebbe az a katarzis is belejátszott, hogy egy évtizedes axióma dőlt meg - az Octavia nem "tipikus" Skoda, nem igénytelen, olcsó kiskocsi. Az Octavia olyan a Skodánál, mint egyetemi csoporttársam, Jázmin a szőke nők közt: aki ismeri őket, az nem is érti a skodás, illetve a szőkenős vicceket.

Méretei, arányai nyomán az első benyomás nem golfos, inkább passatos. Formája klasszikus szedánt idéz, de ez csak optikai csalódás: a csomagtérajtó a plafontól nyílik, valójában tehát ötajtós az Octavia. A formaterv hibája az orr-rész alacsony építése. A lökhárító alatti fekete műanyagkoptató szinte az összes autón sérült, mert már az alacsony járdaszegélyeken is fennakad. Ha Octaviánkkal műanyagoshoz hajtunk be, egy szót sem kell szólnunk: a kisiparos már guggol is a lökhárítóhoz.

Már a legelső Octaviák is szinte kifogástalan minőségűek és jól felszereltek. Légzsák nélküli Octavia nincs, és a három felszereltségi szint közül (LX, GLX, SLX, illetve 2001-től Classic, Ambiente, Elegance) már a második is minden fontosat hoz. A harmadik szinte fullos: klíma (1998 óta), ABS, kipörgésgátló, dupla légzsák, elektromos csomag négy elektromos ablakkal, könnyűfém felni, ködlámpa, kétmemóriás fedélzeti számítógép és egy sor apróság. Kedvencem a két napellenző közötti résben, a belső visszapillantó fölött lehajtható picike nyelv, a harmadik napellenző (a 99-es modellévtől).

A jókora ülésekben mackós termetűek sem szenvednek, az ülések a kemény hangolás miatt hosszú távon sem viselnek meg. Oldaltartásuk nem nagyon van, de erre még visszatérünk. Az első műszerfal-generáció, ami a mai napig is a legalsó felszereltség (Classic) sztenderd műszerfala, nem mindenkinek tetszik. Objektíve is van rajta kifogásolnivaló: a kemény, könnyen karcolódó plasztik.

Egy ismerős Octaviájában a kesztyűtartón levő karcokból tökéletesen lehetett azonosítani, milyen pozíciókban próbálta ki az autós szexet az előző tulaj fiatal pár. A 99-ben érkezett újabb generáció műszerfala szebb, és már nem hajlamos a karcolódásra.

Apropó karcolódó műanyagok: a saját Octaviámat egy költözés viselte meg, néhány forduló után úgy néznek ki a csomagtartó műanyag elemei, mintha éveken át szállítottam volna zöldséges ládákat a nagybani piacra.

Funkcionálisan minden rendben: a kapcsolók és egyéb kezelőszervek a VW alkatrészbázisáról érkeznek, csak úgy sugárzik belőlük a minőségérzet. A sebességváltó precíz szerkezet, szépen beklattyan a fokozatokba, de a villámkapcsolás nem az ő műfaja. A kuplung puha, de hosszú úton jár, a fék viszont digitális: a nulla fékerő és a max fékerő között alig néhány centiméter a fékpedál útja.

Aki először ül Octaviában, első fékezéskor jó eséllyel szed össze a kormány közepéről egy szárnyas nyílvesszőt formázó lenyomatot a homlokára, különösen a jobban motorizált, négy tárcsafékes változatokban. Később, ahogy a kísérleti patkányok is megtanulják, milyen viselkedésmóddal kerülhetik el a fizikai fájdalmat, mi is rájövünk, hogyan kell igazán finoman kezelni a fékpedált.

Az autó egészében a normális családapáknak készült. Ott az a tényleg nagy csomagtartó (a kombiról még szó sem esett), és az Octavia menettuljadonságainak iszonyú jóindulata. Mint egy nagy testű, barátságos kutya: ingerelni lehetetlen, legfeljebb értetlenséggel, buta nézéssel reagál. Az Octaviát is nehéz provokálni, kemény csillapítása ellensúlyozza lágy rugózását, így szélsőséges helyzetekben is szilárdan az úton marad.

Igaz, közben jókorákat bólint jobbra-balra-előre-hátra, így az ülések oldaltartásának hiányára legkésőbb ezen a ponton rádöbbenünk. A váratlanul elénk toppanó jávor-, rén- és egyéb szarvasok között is vígan szlalomozhatunk, csak le ne fejeljük az oldalüvegeket. A lágy rugózás előnye a magasfokú kompabitibiltás K-Európa útviszonyaival.

A sportos vezetést a futóművön kívül a motorizáltság is megnehezíti. A legalulméretezettebb a 68 lovas szívódízel (SDI), amivel tényleg csak vánszorog az autó. Igaz, erről a VW-dízelről legendákat mesélnek, legalábbis ami a problémamentes működést és a hihetetlenül hosszú élettartamot illeti.

A legelterjedtebb Octavia-motor az ősöreg, 1.6-os, nyolcszelepes, 75 lovas benzines, made in Wolfsburg. Nyertes csapaton nem szokás változtatni - azon kívül, hogy nem mai gyerek, a motort kevés kifogás érheti. Teljesíti a környezetvédelmi normákat (egyelőre - a következő szigorítás már nem fog menni), alacsony fordulatszámon meglehetősen nagy a nyomatéka, ráadásul a nyomatéki görbéje is kellemesen lapos. Városi használatra így tulajdonképpen alkalmas, bár azon kívül már érződnek a korlátai, küszködik a számára túlméretes kasznival.

A másik 1.6-os motor szintén csak nyolcszelepes, de hála a változó szívócsőhossznak, a teljesítmény már 101 lóerő. Pörgősebb, mint 75 lovas testvére, így országúton feltétlenül ő nyer. Az Octavia családban valószínűleg neki jár a Legjobb Vétel matrica. Érzésre ezzel egyenértékű a 90 lovas TDI változat, csak sokkal drágább és alapjáraton iszonyúan kelepel. Viszont tényleg keveset fogyaszt, és amikor felpörög a turbó, meglepően dinamikusnak tűnik.

Igazán dögös motorokkal sajnos drága az Octavia: a győri, hengerenként ötszelepes, 1.8-as motor 125 lóereje már alkalmassá teszi a német autópályákon is a folyamatos belső sávban haladásra, miközben fogyasztása a gyakorlatban egy decivel sem több a 101 lovas változaténál. Ennek a motornak a turbós változata 150 lóerős, és jellemzéséül elég annyi, hogy aki kipróbálta, később gyakran álmodik vele. A 110 lovas TDI-változat is isten, a 90 lovasnál már leírt hátrányokkal és előnyökkel: kerreg, de megy mint állat, ráadásul alig fogyaszt.

A 16 szelepes motorok (1.4 16V és 1.6 16V) még csak most érkeznek a kínálatba, használtan egyelőre még nem hozzáférhetőek.

Használt Octavia vásárlásakor megkönnyíti a dolgunkat, hogy a kínálat túlnyomó része követhető előéletű, magyarországi üzembehelyezésű autó - az importőr-nepperek valahogy nem álltak rá a típusra. Általában a vezetett szervizkönyv sem hiányzik, hiszen a Skoda márkaszervizek az olcsóbbak közé tartoznak, a tulajok hajlamosak rájuk bízni az autókat. Az egyetlen potenciális gond azzal van, hogy az Octavia - éppen jó ár/érték viszonya és olcsó fenntarthatósága miatt - kedvelt cégautó, így rengeteg a sokat futott, esetleg kissé lestrapált példány.

A szépség, a szörnyeteg és a 4WD

Az Octaviának három speciális modellje van. A Laurin & Klement nevű szépségre igaz a full extra kifejezés: csak az 1.8T és a 110 lovas TDI motorokkal készül és mindent tud - a vajszínű, puha, teljes bőrkárpit, a faberakások és krómozások, a spéci 16-os felnik, a xenon-fényszórók, a gyári CD-tár a Skoda - még a Superb előtti korszakának - luxusautójává teszik.

A sportos szörnyeteg csak 2001-ben került piacra és az RS névre hallgat. Sportülések, ültetett sportfutómű, 180 lóerősre hergelt turbómotor jellemzik. Ha valaki ilyet keres használtan, a megmaradt családi-autó jelleg és a bolondbiztos menettulajdonságok ellenére is először a törésre utaló nyomokat keresse.

A svájci hegyipásztor-lobbi nyomására kerülhetett a választékba a négykerékhajtást Haldex-kuplunggal elrendező Octavia. A hátsó hajtómű helyigénye miatt kezdetben csak a kombikat lehetett így rendelni, de újabban már az ötajtósba is szerelik a két turbódízel, illetve a turbós benzines változatokba. Aki azt hiszi, hogy mondjuk a 150 lovas 1.8T jutányos árú Subaru-pótléknak is megteszi, alaposan téved: korábbi tesztünkben korántsem voltunk elragadtatva a VW-féle 4x4 tudományától.

Szerviz

Minorics Norbert, a budapesti Mentes és társai Skoda-szalon szervizese:

"Az Octaviáknak nincs típusbetegsége, és úgy általában sincs sok baj velük. Van egy gumialkatrész a stabilizátor környékén, azt 60-80 ezer kilométernél kell cserélni, de néhány ezerből az is megvan. A féktárcsák jobban fogynak az átlagosnál, különösen városi használatban. Előfordulhat, hogy már 60 ezer kilométernél magát a tárcsát is cserélni kell. A két tárcsa, a betétek és a munkadíj kb 50-60 ezer forint eredeti, gyári alkatrészekkel, munkadíjjal, áfával." (A Skoda Orrmotor topikban felhalmozódott vélemények szerint a légtömegmérő is gyakori hibaforrás, különösen az 1.8-as motorokban. Az alkatrész 100 ezer forint körüli összegbe kerül.)

 
linkek
Virtuális Trabant Nevelde
 
képek
 
Videók
 
Videók 2
 
Óra
 
Naptár
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 

A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG