Autótesztek : Felment a sznobizmus ára! - Próba: Dacia Logan MCV - 2007 |
Felment a sznobizmus ára! - Próba: Dacia Logan MCV - 2007
Aki nem akart sznobnak tűnni, de Daciát sem akart, új, nem túl drága családi autót viszont igen, eddig még tudott ezzel-azzal takarózni. Eddig akár magának, akár másoknak meg tudta indokolni, mi is tartja vissza attól, hogy egy masszív, tágas, kényelmes, direkt a mi útviszonyainkra tervezett, méretéhez, tudásához, de még abszolúte is nagyon-nagyon olcsó járművet vásároljon. Eddig.
 Bariban, a reptéren vártak ránk
Nem veszek Logant (Daciát), mert nem praktikus a négyajtós kasztni; kerüljön valamivel többe, de legyen inkább a Thalia (Renault). Nem veszek Logant (Daciát), mert nem kell nekem akkora dög, kerüljön valamivel többe, de legyen inkább a Twingo (Renault). Nem veszek Logant (Daciát), mert nem lehet ledönteni a hátsó ülést, nem fér be a tévé, a mosógép, a konyhaszekrény, ha esetleg veszek; kerüljön valamivel többe, de legyen inkább az új Clio (Renault). Nem veszek Logant (Daciát), mert nem férünk be hatan-heten, kerüljön valamivel többe, és legyen inkább Kangoo (Renault).
 Éjszaka, sejtelmes megvilágításban. Hiogy tetszik?
Kedves öntudatos vagy látens sznobok: tessenek felkötni a gatyát! Nehéz lesz megindokolni, miért nem éri meg a Dacia Logan MCV, e variálható belsejű, hétszemélyes, nagyon tágas és kényelmes, jó motorokkal szerelt autó. Helyette kisebb, nem ilyen praktikus, kevésbé strapabíró alternatívát választunk. Drágábban. Segítek, itt vannak a válaszok: rideg, igénytelen a belső dizájn, kellemetlenül olcsók a kárpitok, a műanyagok. Hogy néz már ki az idióta ajtóbehúzó vájat a könyöklőkön? Nem biztonságos, a szedán is csak három csillagot kapott az EuroNCAP-től. Nem elég erős, mert egyelőre nem adnak hozzá 70 lovasnál erősebb dízelt, 105 lovasnál erősebb benzinest.
 Olajfa alatt legelésző MCV
És persze a legfőbb érv: ez is csak egy Dacia. Aki nem szégyelli, eddig is bevallhatta: nekem pedig akkor sem kell, mert nem akarok románt egy német, francia, olasz, japán helyett. Mert a Renault-k (Fiatok, Opelek, Skodák) nyugatiak, menőbbek, kúlabbak. Mert olyan mélyen belémgyökerezett az autós sznobéria, hogy rosszul vagyok a gondolattól: egy Dacia áll a házam előtt, egy Daciával kell elvinnem nyaralni a családot, és egyáltalán: egy Daciában mutatkozom nap mint nap. És hogy ne így legyen, nekem megér néhány százezer forintot.
 Állítólag elölről is más, mint a szedán. Ön szerint?
Igen, én is
Elnézést, ha kicsit túlragoztam volna ezt a sznobériadolgot, de ha túl lelkesen ecseteltem ezt a talán nem is oly elterjedt lelki bajt, csak azért tettem, mert magam is ebben szenvedek. Második gyerekünket várva autócsere előtt állunk, és hát ugye mi lehet jobb választás egy elég csekély anyagiakkal rendelkező kétgyerekes magyar családnak, mint egy tágas, kényelmes, takarékos, olcsó Logan három év garanciával, száz év részletre? Nagyon sokat kell még magyaráznom magamnak, miért is helyes, hogy inkább veszek egy használt, de több lélekkel és díszesebb pedigrével rendelkező valamit, sok-sok pénzt költve el a családi kasszából voltaképp felesleges emblémákra, kicsit finomabb anyagokra, divatra, extrákra, és persze szervizre. Az eszem mindenesetre kézzel-lábbal harcol a szívem ellen, de vesztésre áll.
 Talán innen a legszebb?
Csak az a baj, hogy már még nagyobb a sznobizmus ára. A Dacia Logan MCV pontos árait még nem ismerjük, február végéig, a hazai értékesítés indításáig nem köti orrunkra a számokat az importőr, de egy tól-igot azért kaptunk. Az ötszemélyes, 1,4-es benzines modell 2,4 millió forint alatt indul, 3,4 millióért már dízel, hétszemélyes, cseppet sem fapados autót kapni majd. Dízel, hétszemélyes. Eddig ebben a műfajban a Fiat Doblo Panorama volt a legolcsóbb 4,09 millióért, most hirtelen hétszázezerrel kéne kevesebbért adni, hogy visszanyerje címét. Elképesztő.
 A kép nem Romániában, hanem az EU egy másik államában készült!
MCV?
MCV=Multi Convivial Vehicle. A Multi a multi, a vehicle a jármű, a convivial meg a szótár szerint: kedélyes, társaságot kedvelő, víg, ünnepi. A convivial evening jelentése: mulatság, a convivial songé: bordal.
És még csak nem is rossz, a fene egye meg. A Renault, illetve hát a Dacia dél-Olaszországban rendezett bemutatójának első napján a sokszékes dízelt próbáltam ki, és estére egy két lábon járó kellemes csalódás voltam.

 A tengelytáv 27 centivel hosszabb a Loganénál
No, nem a dizájn vett le a lábamról. Ha a sima Loganra rá is foghatjuk, hogy bizonyos szögekből már-már kívánatos, a kombi formáján túl erősen látszik a célszerűség. 27 centivel, 2905 mm-re (E-Merci: 2854!) nyújtották a szedán tengelytávját, a hátfalat meredeken leejtették, hogy több legyen bent a hely - a Logan MCV nem arányos autó. De nem is kellemetlen jelenség, ha mondjuk minden taxi ilyen lenne Budapesten, nem feltétlenül romlana a városkép.
 Két teljes értékű ülőhely a harmadik sorban
És lehetne minden taxi ilyen. A beltér kialakítása ugyanis elképesztően, zseniálisan jól sikerült. A Logan MCV tényleg hétszemélyes. Persze aki a második sor közepére kerül, szív egy kicsit, mint minden személyautóban, de a leghátsó sorban nem szükségülések, hanem kényelmes, igazi felnőttekre tervezett igazi ülőhelyek vannak. Hihetetlen, de több a lábtér, mint a középső sorban. És a fejtér is elegendő, a sajtóanyag szerint 190 centiig is akár. Ezt nem tudom, de 181 centinek valóban. És még hét személy mellett is van majd' 200 liternyi csomagtér, elképesztő.
 Aki ekkora nyíláson nem fér be, az elöl se ül kényelmesen
Még beszállni sem nehéz hátra, a második sori támla 2/3-a vagy 1/3-a egy ujjal, egy kar meghúzásával lebillenthető, majd, normális méretű sofőrhöz, utashoz állított első székek esetében fejtámlaleszedés, első ülés-előrehúzás nélkül az ülőlappal együtt előrebillenthető. Gyorsabban, mint ahogy ezt most Ön elolvasta. A manőver után tágas résen át pattanhatunk be a kocsi farába. Klausztrofóbia ellen kissé kiemelték az üléseket, simán ellátni a többiek feje felett, és a hátsó ablakokat kibillenthetőre tervezték.
150 ezer forint körül lesz majd a hátsó két extraülés, de sajnos el kell rontsam az ügyes kezű magyar barkácsolók kedvét: a felár nem spórolható meg utólagos kókányolással. Az öt- és hétüléses kasztni több lényeges pontban eltér, a többszemélyes szellőztetőrendszere például nagyobb kapacitású, hogy a több tüdő több levegőhöz jusson. Ugyanezen okból a hátsó ablakok a buszváltozatban kibillenthetőek. Az ötüléses karosszériában pedig nem alakították ki az övek bekötési, az extraülések felfogatási pontjait sem.
Ha nem ül hátra senki, a hátsó székek gyors, egyszerű, könnyű kipattintásával (mindössze 17 kilót kell kiemelni), a középső sor előrehajtásával 2,35 köbméter raktér szabadítható fel. Az 2350 liter, 16 kiadós fürdéshez elegendő víz.
 Jó, jó, de 2,4 milla alatt indul!
Hogy tehát hamarosan minden taxi Logan MCV lesz-e, csak a taxisok önmagukkal szembeni igényességén múlik. A vezetői környezet ugyanis ugyanaz, mint a sima Logané; sivár műszerfal, kevés, rosszul elhelyezett gomb, kapcsoló, tömény unalom. Ha tehát egy személyszállító kisiparos inkább egy Espace-ban töltené munkaidejét, megértem. De anyagilag biztos nem jár jól.
 Renault technika a Dacia-pajzs mögött
Egyelőre a Renault dízelei közül csak az 1,5 literes dCi 68 lóerős változata kapható az MCV-hez. Ami a sima Logan 1140 kilójához teljesen elég volt, itt egy kicsit kevéske, pedig csak egy mázsával kellene többet mozgatnia. Hát, végülis közlekedni lehet vele, néha még előzni is, a végsebesség majdnem 160 km/h, a fogyasztás meg még a hajtós tesztúton is megállt 6,6 literből. Akinek ez kevés, várjon, állítólag ősszel lesz erősebb dízel.
 A 105 lovas 1,6-os nem kapott műanyag paplant
A bemutató második napján homlokegyenest ellenkező irányból közelítettük meg az MCV-t: egy ötüléses kasztniban kipróbáltuk minden Loganok eddigi legerősebb motorját, a 105 lóerős, 16 szelepes 1,6-os benzinest. Szépen ment, a dízelénél jóval rövidebb váltóval remekül gyorsult, 3000 felett jól is húzott, bár furamód kifejezetten hangosabbnak tűnt, mint a dízel. A végsebességet meg sem mertük közelíteni, a katalógus mindenesetre 174 km/h-ról beszél. A nyúzáshoz képest a számítógép szerinti fogyasztás meglepően szolid maradt: 7,9 liter benzin száz kilométerre.
 Milyen jól állna ez egy 1310 TLX-nek!
Ezzel a motorral már jobban lehetett próbálgatni az autó stabilitását is. Örömmel tapasztaltam, hogy a mezei Logan nagy erénye, a kényelmes, a rossz utakat nagyon jól viselő, ugyanakkor meglehetősen pontos, kiszámítható futómű az MCV-ben is megmaradt. Persze a jóval nagyobb tengelytáv követel némi áldozatot, a fordulókör érezhetően megnőtt.
Érdekes szociológiai kísérlet elé nézünk tehát. Az MCV, akár korábban a Logan, új helyzet elé állítja a nem nyugati bérekből élő, nem nyugati utakon közlekedő autópiacokat. Van ez a nagyon olcsó, tágas, kényelmes, valóban hétszemélyes, tartós, masszív valami, ami tökéletesen alkalmas arra, hogy értékelhető komfortszinten, elfogadható biztonság mellett hurcolássza az embert ide-oda. Meg vannak a nyugati piacoknak szóló, nyugati keresetekhez szabott, kényelmesebb, emocionálisan többet nyújtó alternatívák. Február végén indul a teszt: lássuk, mennyire vagyunk sznobok, lássuk, mennyire lepik el a Logan MCV-k a magyar utakat!
Döntsön: ész vagy szív? Ráció vagy emóciók?
 Egy kolléga megnézte, mit lehetne megbugázni az új Daciával
|