Nyolc gyárat zárnak be és 30 ezer főt tesznek utcára Észak-Amerikában, hogy a cég újra nyereséget termelhessen. A leépítéseket a következő négy évben hajtják végre, ami a kalkulációk szerint mintegy 7 milliárd dollárral csökkentheti a költségeket már 2006 végére, és 2009-re még nagyobb megtakarítást eredményezhet, miközben a GM amerikai gyártási kapacitását évi egymillió autóval csökkenti.
Mindez szépen is hangzik a részvényesek számára, de az érintett munkásokat képviselő szakszervezet nem igazán örül az ötletnek. Ők egy 2007-ig érvényes kollektív szerződésre hivatkozva azt mondják, hogy az elbocsátások ellenére a GM kénytelen lesz kifizetni az elbocsátott munkásokat ugyanúgy, mintha továbbra is termelnének. A rövid távon a várt megtakarításoknak így csak egy kis része valósulhat meg, még akkor is, ha a GM a 30 ezer fő nagyobb részét korai nyugdíjazással szeretné elküldeni. A szakszervezetek emellett azt hangsúlyozzák, hogy a GM-nek nem a kapacitást kellene csökkentenie, hanem a piaci részesedését kellene növelnie új, kelendő modellekkel.
Bármi is a jó megoldás, az biztos, hogy a GM-nek most lépnie kell. Tavaly 4,6 millió autót adtak el Észak-Amerikában, és ez a szám az idén tovább csökken, miközben az üzemek átlagosan 74%-os kihasználtsággal működnek. A cég vesztesége így éves szinten elérheti a 4 milliárd dollárt, miközben a részvények értéke durván 40%-ot esett az utóbbi egy évben. Ha az újabb karcsúsítás sikerrel jár, akkor a GM éves kapacitása 4,2 millió autóra csökken, így a fennmaradó üzemeket még jobban ki lehet majd használni. A GM utoljára 1991-ben szánta el magát hasonló drasztikus kapacitáscsökkentésre. Akkor 74 ezer munkást tettek utcára, és 21 üzemet zártak be.