Prodrive P2: sportkupé Subaru-alapokon
A brit versenyautó-építő először mutat be saját fejlesztésű autót. A P2 természetesen a Subaru Impreza STi alapjaira épül, hiszen a Prodrive mérnökei ezt a technikát ismerik a legjobban. Több mint egy évtizede ők készítik a japán gyártó sikeres raliautóit, és ennek is köszönhető, hogy az autót alig kilenc hónap alatt állították kerékre.
Galéria - kattintson a képre Az alig 1100 kilogrammos kétüléses kupé a kétliteres, 320 lóerős, 575 Nm-es legnagyobb nyomatékú, négyhengeres, turbófeltöltéses boxermotornak köszönhetően négy másodpercen belül elérheti a 100 km/h sebességet, és elérheti a 280 km/h-t is. Ebben persze fontos szerepet játszik a Prodrive egyik újítása, az ALS: ez a turbófeltöltő miatt fellépő reakciókésedelmet hivatott kiküszöbölni. A lényeg annyi, hogy a turbófeltöltő fordulatszámát alacsony motorfordulatszám mellett sem hagyják leesni, így a gázpedál lenyomásakor azonnal megérkezik a töltőnyomás. A megoldást eredetileg a Subaru versenyautók számára fejlesztették ki, de a P2-ben egy módosított változat található, amely hétköznapi viszonyok mellett is használható.
Galéria - kattintson a képre A Prodrive kétüléses másik újítása inkább kanyarban jön jól. Az ATD-rendszer a négykerék-hajtás központi és hátsó differenciálművének elektronikus vezérlésével manipulál. Úgy változtatja a tengelyek, illetve a hátsó kerekek közti nyomatékarányokat, hogy az autó fordulás közben ne váljék se alul-, se túlkormányzottá. Természetesen ez a megoldás is a raliból érkezett, de a Prodrive szerint ma akár már sorozatgyártásra is alkalmas volna, ahogy maga a P2-es is.
Galéria - kattintson a képre A Prodrive egyelőre nem tervezi a típus gyártását, de ennek elvileg semmi akadálya nincs, hiszen néhány karosszériaelemen kívül az összes alkatrész szériamodellekből származik. A hajtáslánc és a motor a mellett a vázszerkezet nagy része is a Subaru-gyártmány, igaz, a gyártó legkisebb típusáé, a kizárólag Japánban forgalmazott R1-esé. Így a brit versenyautó-építőknek csak a Peter Stevens által tervezett egyedi karosszériaelemeket kellene magának elkészítenie.
A P2-es persze így sem lenne olcsó. A Prodrive becslései szerint kis sorozatú gyártás esetén egy példány kb. 40 ezer fontba, azaz napi árfolyamon átszámítva 14,7 millió forintba kerülne, bár a hasonló képességű sportkupék között ezen az áron nem is számítana nagyon drágának.
|