Autótesztek : Felsőbb osztályba léphet - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline |
Felsőbb osztályba léphet - Volkswagen Polo 1.4 Comfortline
Nem mondhatok róla rosszat. Nem csak mert a szép emlékű első generációs Polo közel állt szívemhez, hanem mert az új Polo jó kocsi. Az elődökkel a fapadosság miatt nem voltam teljesen megelégedve, ezzel most már végképp nem lehet semmi bajom.
Egy darabig még könnyen megy a sávváltás. Beengedik, miközben a mellette álló mikrobuszból utánafordulnak a melósok. Elérhető új autó, mindenki kíváncsi rá.
A külső csak nyomokban emlékeztet az előző szériára. Szemből nézve látszik a legnagyobb változás. A kíváncsiskodók szinte mindig párhuzamot vontak az E-Merci és az új Polo szemei között, pedig az ősöket inkább a Lupo háza táján kéne keresni.
Nem tudni, hová fajul a tendencia, de az elülső Volkswagen-embléma mérete mára meghaladta a fényszórók méretét. Nem tehettünk mást, tolómérőt ragadtunk, megpróbáltunk átfogó képet alkotni a Polók emblémanövekedéséről, és egy jövőbe mutató tanulmánnyal határozni meg az 5. generációs Polo emblémájának várható nagyságát.
Az embléma növekedése mellett maga a Polo is sokat hízott. Az új Polo a hajdani nagyobb testvér - az egyes Golf - minden paraméterét felülmúlja.
A méretnövekedés hatására az össztömeg is jócskán gyarapodott. (Golf 1 1.3: 780kg Polo 4 1.4: 1053kg) Sajnos ez a súlygyarapodás a dinamika és a fogyasztás rovására megy. De ne rohanjunk előre, üldögéljünk még egy kicsit az autóban.
A kormány érdekessége, hogy a markolt felület nem szabályos kör metszetű, hanem ovális. A légzsákot is sikerült a legkisebb helyre bezsúfolni, így ezzel a két megoldással a volán kecses lett, de rendesen lehet szorongatni, nem vált gagyi sportkormánnyá. A magassága állítható, ki- és behúzható, sebességfüggő a szervo.
A kormány mögött nem túl szépek, de jól kezelhetők a bajuszkapcsolók. Sikerült megoldani az átlátható és logikus ablaktörlő működtetést. Lefelé mozdítva egyet töröl, fölfelé pedig sorban jön a szakaszos, gyors és leggyorsabb fokozat. És kiáltsunk hurrát, miközben az "Elektromos kiegészítők gányolása személygépjárműhöz" kézikönyvet rituálisan elégetjük, mert a szakaszos működés több állásban szabályozható. Végre ez a pompás megoldás is a hétköznapi életünk része lehet, akárcsak a késleltetett, diszkréten halványuló belső világítás. Vajon miért nem kerül minden autóba?
A ablaktörlőről érdemes pár szót szólni. Szakítva az eddigi hagyományokkal jóval egyszerűbb, erőteljes, de a formát remekül követő, rugalmas gumilapát tisztítja a felület szinte minden pontját. Cseréje - a csatolt filmecskén látszik - rendkívül egyszerű. A magyar gyűjtögetési szokások ismeretében valószínűleg túl egyszerű. A szervizben elmondták, hogy a gyári 4500 Ft-ért kapható, és mindig van raktáron. Ha figyelembe vesszük, hogy egy hagyományos, tisztességes minőségű, utángyártott lapát ára 3000 Ft fölött van, igazán nem vészes.
A műszerfalon semmi fölösleg. A fordulatszámmérő, digitális óra, napi kilométer számláló, szervizintervallum-kijelző az alapfelszereltség részei. Természetesen a kék-piros fényjáték is. Számomra érthetetlen, miért ragaszkodnak hozzá ennyire. Bár pont a napokban ajánlották, hogy a mobiltelefonomat is folkszvágenesítik ha kell, négyezerért: kékre cserélik az eredeti zöld háttérvilágítást. Ha erre így szakosodtak, akkor van rá kereslet, csak nekem nincs kellően kifinomult ízlésem.
A szélvédő szögletes és óriási. Az új ablaktörlők szinte egészen behúzódnak a motorháztető alá, így nincs semmi zavaró a látómezőben - vagy a szélcsatornában. A belső visszapillantó tükör erős fény hatására besötétzöldül, a külső tükrök széria felszereltségként elektromosak és fűthetők. Természetesen mindkét napellenzőn tolóajtóval záródó piperetükröket találunk, amelyek fölött a tolóajtó elmozdítására lámpácska gyúl. Már maga a napellenző is feltűnően precíz, nem is csodálkoztam, amikor a Passatban láttam viszont.
Ötletes pohártartó-megoldásban a Polo sem maradt el. Nyomásra egy igen összetett mechanikus egység csapódik ki a középkonzolból, ami akár pohár rögzítésére is alkalmas. A tervezők sokat dolgozhattak rajta. A pohártartó kivételével minden mozgó alkatrész, a hamutálfedéltől a kapaszkodókig elegánsan, csillapítva mozog, nyílik. A csillapítva nyíló kesztyűtartóban található a jobb első légzsák kulcsos kapcsolója. A kikapcsolt állapotról a középkonzolon visszajelző tájékoztat. Az egész belsőt rendesen illeszkedő alkatrészek és a jó minőségű anyagok jellemzik. A műszerfal borítása puha, és a tekergethető kezelőszervek is kellemes tapintású gumiborítást kaptak. Plusz piros pont, hogy az egyébként szép számú rakodórekeszek mindegyikébe gumi bélés jár.
A beltérben rengeteg apróság emeli a komfortérzetet. Ezek nem estek a költségcsökkentés áldozatául, így a kézifékkar gyönyörű kialakítása is követendő példa. Az utastérben az eleganciát a vegyesen világos és sötét tónusú kárpitozás fokozta. A teszt első napjaiban kiváló esős időt kaptunk, így már az első percben összemocskoltam a küszöböt. Pedig nagyon vigyáztam. Feltehetően nincs rá mód, hogy a koszolódást elkerüljük. A gyári hifikre nem érdemes sok szót vesztegetni, de a tesztautóban lévő Beta biztonsági rendszere megmosolyogtató. A ceruza vastagságú kivehető előlap nélkül is simán használható a készülék, bár kicsit körülményesebben.
Az autó rugózása puha és kellemes, talán túlzottan is. Nagyobb sebességnél, hirtelen manőverekkor emiatt labilisnak hat. A hátsó üléssor komfortjának tesztelésekor kedvesem a sebesség csökkentésére szólított föl, rosszullétet emlegetve. Igazán akkor tűnik fel az autó bizonytalansága, amikor irányváltás közben villamossínen, útegyenetlenségen haladunk át. Ezt kompenzálandó városban, a szörnyű minőségű utakon is nagyon civilizált és kényelmes.
|
|
|
|
Német autónak nincs párja | Az általunk tesztelt 16 szelepes, 1390 köbcentis, 75 lóerős (55kW) négyhengeres motor hangja alapjáraton nem jut el az utastérbe. Kínzás közben is alig halható. Nagy szerencse, hogy nem az 1,2-est kaptuk. A hetvenöt lóerő épp hogy elég. Ezt a motort nagyobb autóba szerelni - amilyen például a golf - büntetés. De ne ragadtassuk el magunkat, jusson eszünkbe, miben ülünk, és úgy vezessünk - akkor nincs baj.
A fogyasztás a gyári adatok szerint 6.4-6.5 liter/100 km. Ezt az értéket még megközelíteni sem tudtuk. Sajnos a fogyasztás átlagosan alig maradt 10 liter alatt. Igaz, talán ez az egyetlen tulajdonság, ami az összességében remekül sikerült autóval kapcsolatban erős negatívumként felmerülhet.
Az elfogultság hangja
Már az autóról látszott, hogy gazdája elvetemült Polo rajongó; Kónya Jánost a délutáni dugóból szólítottuk előző generációs Polójából ki egy kis tesztvezetésre
-Az én autómat két éve hozták be az országba, azóta használom. Száz lóerős, és szinte fullos az egész. Annyi, hogy a benzinmutató nem működik. Amúgy egyben van az autó, és meg vagyok vele elégedve. Ahhoz képest, hogy 1.4-es nagyon jól megy. - A külsőn kívül mi az ami az új pólóban elsőre különbözik a tiedtől? - Például a puha fék. Sokat változott az előző modellhez képest. Meg kell szokni. Az ilyen fék annak rosszabb, aki nem érzi annyira. Az enyémet sokkal erősebben meg kell nyomni ahhoz, hogy így fogjon. De azzal is meg vagyok elégedve. Nem ABS-es, de még egyszer sem volt, hogy megcsúsztam volna, pedig most egy kicsit el van kopva a gumi is. Az én kocsim jobban megy, mint az 1.6-os négyes golf, ahhoz képest nagyon jók a fékek. Egyébként ebben az autóban minden pedál sokkal könnyebben jár. Benyomom a kuplungot és mintha kirúgnám a padlólemezet. -Szerinted a futóműve nem labilis egy kicsit? - Hát, nem érződik az, hogy mennyire rossz az út. Meg nagyon csendes. De az enyémnek sokkal jobban dől, a kasznija. -Neked van a futóművel valami variálás? - Semmi, csak annyi, hogy 195/55-ös gumi van rajta. -Mi a véleményed a váltóról? - Könnyen kapcsolható, a sebességeket jól meg lehet találni. A kocsi teljesítménye viszont nagyon kicsi... Figyelj, ha gondolod beleülhetsz te is az enyémbe, és kipróbálhatod. Az enyém az ehhez képest szinte kirobban. Ez nagyon gyengécske. Tudod én egy fiatalabb ember vagyok huszonegy leszek, nekem még kell az hogyha odalépek akkor menjen az autó. Hogyha ilyen Polot vennék, biztos hogy egy erőssebet. Ennek mennyi a súlya? -1o4o kg Az enyém az 85okg. -Nekünk a teszt alatt 10 liter körül fogyasztott a tied mennyit fogyaszt? -Olyan 8 litert a száz lóerős motorral, és 195 a vége. Kettesben olyan 8o-nál tilt, 6000 fölött egy kicsivel. Ez már jóval 6 alatt tilt.
-A belseje nagyon szép. Olyan Golfos. Ez már középkategóriás autó. Jó a kilátás és csendes nagyon. Bár minden új autó ilyen, Az enyém az sokkal zörgősebb. Amennyi rossz út van itt Pesten, szétrázza az autót. Elől körülbelül hasonló a hely. Ebben rengeteg rekesz van az apróbb dolgoknak. Sajnos az enyémbe nem lehet annyira pakolni, csak az ajtókba. A kesztyűtartóba sincs hely a légzsák miatt. Ebben normális méretű a kesztyűtartó. Az ülésalatti fiókok hiányoznak az enyémből, pedig szerintem abban is meg lehetett volna oldani.
-Egyedül a motor az nem igazi. Igazság szerint egy 1.3-as Suzuki jobban süvít. Talán csak ha beleülnek öten, ez akkor is ugyanúgy megy. A motorhang nem hallatszik be abszolút, az enyémbe nagyon behallatszik.
- Milyen gondod volt eddig a Polo-val? A váltóval szokott problémám lenni. Pontosabban a váltónál egy rúd... _telefonálhatok gyorsan? Elvileg a barátnőmhöz indultam, és most vár. (Telefon: Bocs egy kicsit kések, mert nagy a forgalom) -....Tényleg forgalom van nem? Szóval van ez az összekötő rúd és elől ott a váltó körül szét szokott menni, és akkor nem lehet kapcsolni semmit. Akkor alá kell feküdni, és meg kell csinálni. Azt mondták nekem, hogy ez Polo betegség. Nekem már kétszer-háromszor szétesett.
- Az enyém az 97-es és az értéke most olyan kétmillió Forint. A baj csak az, hogy most bejött ez az új Polo és az enyémnek lemegy az ára. Ha ez elég olcsó, lehet, hogy megkockáztatok egyet. Ennek kicsit Mercis a lámpája, de az nem baj, mert én szeretem a Mercit. Én karosszéria lakatos vagyok, látom, körülbelül mennyit változnak az autók. Ez jó lett.
Mad Max-Polo |
1990-ben nem a Polók híres felszereltsége miatt döntöttem úgy, hogy a Malmői Mobilia áruház parkolójában lealkudom azt a százast, és 1900 svéd koronáért elhozom a hamvas 1979-es VW Polót. Olcsó, jó vételnek ígérkezett. Nem voltak vele nagy terveim, de mégis megszerettem és évekig megtartottam. A motor igazán igénytelen volt, három év alatt az apróságok mellett egyszer kellet önindítót cserélnem. A kényelmét, vagyis a kényelmetlenségét viszont nem tudtam megszokni. Ezért a magam házilagos barkácsmódszereivel emeltem a komfortot. Először a műszerezettség bővült, majd egy hátsó ablaktörlőmotorból elektromos ablakemelőt gyártottam. Aztán ülés-, kárpitcsere, és minden, ami villamosítható.
A Magyarországot is megtámadó Beasty-Boys-os VW-jel gyűjtőőrület következtében bekövetkezett háromszori emblémalopás után korszerűsítettem a védelmet. Az első embléma legkisebb megmozdítására megszólalt a riasztó. Amikor elégedettségem a tetőfokra hágott, akkor kezdtem érezni, a karosszériával sincs minden rendben. Ezután következett a hátsó lámpák behegesztése és egyéb apróbb kozmetikai változtatások sora, amit egy vidám fekete szín alkalmazása fejelt meg végül. Egy bontott fűtőtesten talált Termo felirat felragasztása további bizonytalanságba taszajtotta a szemlélődőket. | | |
A Comfortline felszereltsége: Fényezett, elektromosan állítható és fűthető visszapillantó tükrök, fekete oldalvédő díszléc, kettős fényszóró az átlátszó üveg alatt elhelyezett irányjelzőkkel, teljesen horganyzott karosszéria, "Maxima" velúr üléshuzat, szőnyegbetét elöl/hátul, ajtó/oldal borítás szövetbetéttel, magasságállítható első ülések, osztott, dönthető hátsó ülés és támla könyöktámasszal, 2 fejtámla hátul, ISOFIX előkészítés (biztonsági gyermekülés rögzítési pont), rakodórekesz az első ülések alatt, "Alfa"-rádió, 4 hangszóróval, tetőantennával, fordulatszámmérő, digitális óra, napi km.-számláló, szervizintervallum-kijelző, elektro-hidraulikus szervokormány sebességfüggő szabályozással (55 LE-nél), vezető- és utasoldali légzsák, elektronikus indításblokkoló, központi zár, elektromos ablakemelők elöl, ködfényszóró
|