hírek, képek, stb., avagy www.gportal.hu/landrover
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Top 5
 
Számláló
Indulás: 2005-06-21
 
G-mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Autótesztek
Autótesztek : Vonzódni egy svédhez - Volvo C30 T5

Vonzódni egy svédhez - Volvo C30 T5

Ritka a mai uniformizált autógyártásban, hogy ilyen markáns személyiség szülessen. Sem az 1-es BMW-ből, sem az A3-as Audiból, de még a 147-es Alfából sem lesz emlékezetes kultuszautó. A C30-ból még lehet.

Van, akinek nem tetszik a kontrasztos spoilerszett. Ő ne vegye meg: opció

Valahogy tudja, amit elődei is tudtak. A mai napig szeretettel emlékszünk vissza a P 1800ES-re, a 480-asra; számos autóbuzi lottóötös utáni tízállásos álomgarázsában ott csillog valamelyikük. Nem ragadt meg az emberiség közös tudatában, milyen gyengécske álsportautó volt az Angyal autójának kombi változata, meg hogy mennyire megbízhatatlan a szedett-vedett alkatrészekből Hollandiában összetákolt (a C30-at Belgiumban, Gentben gyártják) kis bukólámpás, hanem hogy milyen szépek, mennyire szerettünk volna mindig is egyet. És most egy C30-at is szeretnénk. Legalábbis én biztosan.

A svéd üvegseggek átölelik az időt: 1800ES-480-C30
A svéd üvegseggek átölelik az időt: 1800ES-480-C30

A külseje egyszerűen fantasztikus. Sosem gondoltam volna, hogy egy ilyen apró autónak is jól állhatnak a brutális Volvo-stílusjegyek, a terebélyes függőleges hűtőmaszk a nagy átlóval, a polcszerű övvonal. Szép szemből, ahogy a motorháztető domborítása V alakban lefut az orron a két sötéttel kiemelt szem között. Szép profilból a jellegzetes, csapott kupésziluett, a meredeken előre dőlő far, a gyönyörű, virágmintás felnik, a törésmentes, nagy lemezek. Szép hátulról, a dupla kipufogóval, a teljességgel meghatározhatatlan formájú lámpatestekkel, és persze az üvegből készült hátsó ajtóval.

Szépen terpeszt, két csövön fúj: látszik, hogy veszélyes
Szépen terpeszt, két csövön fúj: látszik, hogy veszélyes

Tudják, milyen színű a tesztautó? Kozmoszfehér. Hát igen, az űrről, az éjszakai égboltról mindenkinek a fehér jut eszébe, ahogy mondjuk a tengerről a piros, a tejfölről a barna.

Megfelel hát a mai volvós márkaidentitásnak, de emlékeztet a sikeres ősökre is. Masszív és kecses, piacképesen modern, de kellően örökérvényű. A Volvónak még ahhoz is volt érzéke, hogy az egyetlen igazán megosztó formai elemet, a karosszériától elütő színben is rendelhető körbespoilert a kis szárnnyal együtt, vagy anélkül opcióként kínálja. Aki szereti az ilyet, kéri, aki nem, nem.

Mindenki észreveszi. Veszélyes autó ám a C30. No, nem magára és a benne ülőkre nézve, hiszen töréstesztje méltóra sikeredett a márkához. A környezetét fenyegeti.

Amerre csak jártam vele, megbolondultak körülöttünk az autósok. Érdekes pszichiátrai doktorátust lehetne írni abból a jelenségből, ahogy a C30 felbukkanásáig békésen kérődző, lomhán vakarózó emlősökből kitör a szuicid agresszió. Félre ne értsék, nem a Volvóval akartak versenyezni, egyszerűen csak megkergültek, a gázra léptek, cikázni kezdtek, csikorgatták a kerekeket. Mintha násztáncot lejtettek volna a Volvo előtt. Persze kell ehhez hajlam is, békés céges astrásokkal, családi picassósokkal nem volt gond, viszont a matricás Suzukik, sufni-Ladák, mindenféle GTI-k, GSI-k teljesen bepörögtek. Szóval bikavadítóan gyönyörű. Sohasem kérdezte, nézte senki, hány lóerős, mindenki csak a formáját dicsérte.

Feláras, de nagyon jó fogású a bőr-alu kormánykerék
Feláras, de nagyon jó fogású a bőr-alu kormánykerék

Rendkívül kényelmes, sportos, tart, ringat
Rendkívül kényelmes, sportos, tart, ringat

Belül se rossz, a dizájn sem, pár ejnyebejnyével még az ergonómia sem. Amit ekkora méretből ki lehet hozni, kihozták. Négy normális alkatú ember számára valóban kényelmes a C30, 181 centim, 95 kilóm simán elfért maga mögött, illetve előtt. Miután káromkodva átvergődtem egyszer befelé, egyszer kifelé az előrehajtott első ülés mögött keresztben húzódó biztonsági övön, majd immár csak úgy csendesen, befelé káromkodva ugyanezen övvel küzdve bekötöttem hátra a gyerekülést és a gyereket (befértek), rájöttem, hogy az övet le lehet akasztani az üléstámláról, és egy kis rúdon az alját hátra lehet csúsztatni a B-oszlop mellé, hogy ne zavarjon. Ezek után már csak annyi nyűgöm maradt, hogy a motorral mozgó bal egy idegesítően lassan kúszik előre-hátra beszállásnál, a jobb egyet viszont csak két fogásból lehet előretolni: külön kell a támlát megdönteni, külön az egész széket előrehúzni.

Fiú Poang
Fiú Poang

Ezúttal sokkal jobban tetszett a Poang-fotel mintájára tervezett légies középkonzol, mint korábban az S40/V50-ben. A C30 extravagáns világában a szépség a lényeg, simán megbocsátható, hogy egy ujjal nehéz egyszerre négynél kevesebb gombot megnyomni a klímakonzolon. A rendes, zsinóros kagylóval ellátott gyári telefon is jó dolog, bár a nemrég próbált XC90 után most ebben a SVÉD autóban sem értettem, miért a SIM-kártyával kell babrálni, miért nem használták a szintén SVÉD származású Bluetooth-rendszert. Biztos valami helyi turáni átok. Az izgalmasan elegáns bordó szőnyeg pedig úgy gyönyörű, ahogy van, az ember legszívesebben levenné a cipőjét C30-azás előtt.

A Volvo kampánya arról szól, hogy az autót lehet gyűlölni, lehet szeretni, de közömbösnek lenni nem lehet iránta. Szó nincs spanyolviaszról, régi marketingduma ez, eszembe is jutott róla rögtön egy másik termék.

Állítólag az angolok egynegyede ki se teszi a lábát az országból Marmite nélkül. Nagy-Britannián kívül ugyanis nem nagyon lehet kapni ezt a barna üveges, sárga kupakos kenyőcsöt, ami valamiféle élesztőkivonat. A Marmite csaknem olyan sokféleképpen felhasználható, mint a ketchup, azaz mindenhez megy - feltéve, hogy szereti az ember. Nem mindenki szereti, aki pedig nem szereti, az utálja.

Én szeretem. Olyasmi az íze, mint a nagyon sós, alaposan lesütött pecsenyezsíré, hihetetlenül fel tud dobni egy bundáskenyeret, egy vajas pirítóst például. Aki nem szereti, inkább a fülzsírhoz szokta hasonlítani. Ha tehetik, próbálják ki, akár így, akár úgy éreznek majd utána iránta, mindenképp feledhetetlen élményben lesz részük!

Jópofán retró, és milyen egyszerűen kezelhető!
Jópofán retró, és milyen egyszerűen kezelhető!

A tíz hangszórós Premium audiorendszer remekül szól, és könnyen kezelhető. Aranyba kéne foglalni például annak a tervezőnek az agyát, aki kitalálta, hogy a klasszikusan tekergethető hangológombhoz olyan képernyőt kell rendelni, mint a régi rádiók analóg állomáskeresője. Sok Volvóban láttam már, de újra és újra megindít ez a kis retroizmus.

Budapesten még csak-csak használható, de Szár községet nem ismeri
Budapesten még csak-csak használható, de Szár községet nem ismeri

Magyarul szól hozzánk
Magyarul szól hozzánk

Hál' istennek a Volvo a C30-ban már nem erőlteti a nagyobb modellekből ismerős méltóságteljes és idegőrlő lassúsággal kiemelkedő navigációs képernyőt, az LCD itt viszonylag hamar felhajlik, és máris munkára kész. Lesz, ha majd egyszer egy gyári fejesnek el kell jönnie autóval Magyarországra, lehetőleg valahova vidékre. Utána biztos vesznek egy rendes rendszert, ez a hatszázezres cucc még nem tudja, hol van például Szár község a térképen.

A T5 nincs túlhegyezve, de nagyon-nagyon nyomatékos
A T5 nincs túlhegyezve, de nagyon-nagyon nyomatékos

No, de mindegy is, hol vagyunk, a motor mindenütt nagyszerű. A T5 jelzésű, alacsony turbónyomású, ám 2,5 liter feletti lökettérfogatú öthengeres turbómotor üresben ijesztően nehézkesen pörög fel, lassan reagál a gázpedál állásszögének változásaira - nagyon igyekszik megfelelni az Euro-IV-nek. Viszont menet közben, terhelés alatt ugyanez a lassú felpörgés már impozáns gyorsulást eredményez, mondjuk 100-ról 150-re, negyedikben. Vagy ötödikben. Vagy hatodikban.

Nahát, az új kis BMW-kben is így sűrítették kettőbe a négy órát
Nahát, az új kis BMW-kben is így sűrítették kettőbe a négy órát
 

Szinte mindegy. A váltó jó hosszú áttételezésű, hatodikban száznál kétezer körül forog, de a motor annyira nyomatékos, hogy egyáltalán nem érdekli, hol is áll a filigrán, de jó fogású kar. 1500-tól 4800-ig 320 Nm-ünk van, de természetesen e tartomány alatt és fölött sem kell elkeseredni. A motor már 1000-től erőlködés nélkül tol (ez városban hatodikban épp 50, ugye), és akár 6500-ig is lehet értelme kihúzatni. A nagyon látványosan veszélyes sportolást azért nem engedi a C30, a menetstabilizáló berendezés kikapcsolhatatlan. A kipörgésgátló viszont a fedélzeti számítógép menüjéből könnyen kiiktatható, így aztán gumit füstölni lehet, ralisan sodrósan kanyarodni nem.

Ha gumit nem is füstöltem, azért éltem a motor adta lehetőségekkel gyakran, mégis, alig fogyasztott. 1/3 város, 2/3 országút mellett, gyakori intenzív gyorsítással, élénk autózással is beérte átlagban kevesebb, mint tíz liter benzinnel száz kilométerre. A másfélszeresére számítottam.

Azért a 17-es felni is kell az összképhez
Azért a 17-es felni is kell az összképhez

Ez így együtt, a kellően közvetlen kormánnyal és a (feláras) kétcentis gyári ültetéssel életem egyik legharmonikusabban mozgó autóját alkotja. Városban, sztrádán, kihalt, kanyargós, trafimentes úton egyaránt remekül éreztem magam benne. Kiegyensúlyozatlan a teljesítményleadás, rossz úton teli gázzal gyorsítva kiszedegeti a kezemből a kormányt? Ki. Leszaggatja a vesémet, úgy ráz? Le. A 3000 felett észlelhető minimális, szúnyogszerű zümmögéstől eltekintve semmit nem hallani a motorból, annyira jól elszigetelték, sajnos? El. Nem fér el hátul semmi, még öt liter tejjel is kétszer kell fordulni a boltig? Hát persze. Mégis meg akarom tartani, nem kell más, ezzel akarok közlekedni életem végéig? Igen. Nagyon eltalálták a svédek, van ez így.

A hűtő védtelen, de ez így szép
A hűtő védtelen, de ez így szép

Persze lehet, hogy csupán a Volvo hatékony PR-gépezetének áldozata lettem. Első tesztautónak ugyanis véletlenül sem az 1,6-os, százlovas, 1,2 tonnás világ szerencsétlenjét kaptuk, hanem a 220 lórős T5-ös Summum felszereltségű csúcsmodellt, azt is alaposan felspécizve. Sosem találnák ki, milyen árcédula fityeg majd rajta, ha az újságírók kiélték magukat vele, és a szalonba kerül.

Egy új Golf GTI alapára 7,9 millió, a 260 lóerős, villámgyors Mazda 3 MPS-é 8,08. Nézzük csak, mennyi lehet ez a csúcs-C30. Nyolc? Nem, nem, ennél a T5 alaplistaára is több. Kilenc? Nem, a Summum 9,5-ről indul. Hát akkor tizenegy? Nem, az extrákkal bizony ez az autó 12,135 millió forintba kerül. Négyszemélyes, háromajtós, 220 lóerős, fronthajtású. A 2,5 literes Impreza WRX STi 280 lóval és a hozzá kapcsolódó legendával elvihető 10,8-ért.

Kombivolvós, tetőre mászó lámpa
Kombivolvós, tetőre mászó lámpa
 
Sajnos, el kell ismerni, akárhány forint is, ez így kerek. A C30 reménybeli kultuszautóként csak így ér valamit; turbómotorral, a kasztnitól eltérő színű légterelőkkel, sportfutóművel, drága hifivel, bőr-alu kormánnyal, gyári navigációval, gyári telefonnal. Még így is kimaradt ez-az. Például hiába vártam, hogy kipróbálhassam a BLIS nevű holttérfigyelő rendszert, ami a tükörházba épített kis lámpákkal jelzi, ha a kis beépített kamerák szerint van valaki az autó körüli sávokban - erre még 155 ezret kellene költeni. 200 ezer lenne a kulcsnélküli indítás, félmillió az automata váltó, és már össze is állítottunk egy 13 milliós négyüléses Volvót. Még két kilót rádobunk, és vihetjük a legerősebb Volvo kabriót, T5-ös C70-et. Esetleg megtartunk egymilliót, és hazagurulunk egy hétüléses dízel XC90-nel. De azokat sosem fogják úgy megnézni, mint ezt a csöpp kupét.
Így pár kisebb IKEA-cucc is befér
Így pár kisebb IKEA-cucc is befér
Egy 480-as tulajdonos és a C30
Lapos. Széles. Gyors. Egyedi. Érzésekre ható. Nálam kb. ez az öt ismérv, amelynek együttes fennállásakor képes vagyok rajongani egy autóért. Honda CRX, a Toyota MR2, a VW Scirocco, Alfa Spider, és még lehetne sorolni a példákat - elsősorban a '80-as évekből. Ilyen autó a Volvo 480-as is. Amikor tavaly nyáron megvettem az akkor 16 éves autót, egy elérhetetlennek tűnő álom teljesült.

Nem válnék meg a 480-asomtól. Még a több mint tizenkétszer drágább C30-asért sem. Hogy miért? Ha akad némi hasonlóság is köztük, a C30-as és a 480-as teljesen más világ. A C30-as csak nyomokban utal a 480-as formai jegyeire. Hiányzik a bukólámpa, rövidebb, keskenyebb és magasabb. Ami ugyebár nem tesz jót a sportosságnak. A 480-as a maga korában különlegesebb volt - úgy a Volvok, mint a többi autók között -, mint a C30-as ma.

Belül még nagyobb a különbség a 480-ashoz képest: ízléses, minden ízében high-tech beltér fogad. Az anyagok nagyon jók, messze a mai autóktól megszokott átlag felett. Jó hír, hogy ebben az autóban gyárilag olyan audiorendszer van, amely szükségtelenné tesz minden utólagos piszkálást. Ezt el tudnám viselni a 480-asban, de ezzel a C30-as belterére vonatkozó pozitív tulajdonságokat el is soroltam. Hiába a fantasztikus fogású bőrkormány, ha nem eléggé informatív, nem kapunk jelzéseket a futóműtől. Hiába a pazar és egyedi kialakítású középkonzol, ha hiányzik róla a turbo- és olajnyomás-mérő műszer és a töltésmérő, amelyek a 480-asban bizony nem parasztvakításképp funkcionálnak. Hiába az elektromosan állítható ülés, ha egy sportos autóhoz mérve magasan ülök.

Amennyire - számomra - szolidan sportos kívülről, annyira ádáz az utakon. Kipróbálhattam autópályán is: nem kérdés, a C30-as menetteljesítménye, vezethetősége minden szempontból jobb, fölényesen veri a 480-ast. A váltója halálpontos, a fékek dettó, a futóműre sem lehet egy szavam sem - mintha sínen száguldana. Mégis, a várthoz képest a vezetése meglehetősen steril - igaz, nem is kíván meg átlag feletti képességeket. Turbólyukat itt sem tapasztaltam, rendkívül eltalálták a svédek ezt is. Ne feledjük azonban: a két motor között több kategória és több mint húsz év különbség van, így hát most az almát hasonlítgatom a szőlőhöz.

Hogy miért ültem mégis örömmel vissza a 480-asba? Mert abban egyszerűen lélek van, egy őszinte autó. Minden ízéből süt, hogy kamaszlelkű felnőttek tervezték magukhoz hasonlóknak. A C30-as a maga nemében tökéletes mestermű, de már ravasz (és ügyes!) marketingesek befolyásolták megszületését. Fogyasztói termék, még ha sokkal kívánatosabb is, mint a legtöbb kortársa. Bár a designon érzek némi izzadtságszagot, miszerint illeszkedjen a trendbe és lógjon is ki belőle.

A 480-as ezzel szemben megjelenésekor sem volt tökéletes, pont azért, mert technikailag innovatívabb és kiforratlanabb volt '85-ben, mint a C30-as 2007-ben. Épp ezért lehetett és lehet szeretni. A fanatikusoknak. A C30-as nem a fanatikusok autója. A célközönsége szerintem elsősorban a '30-as yuppie-k, illetve azon tehetős, idősödő házaspárok, akiknek már nem számít az autó praktikuma. C30-ast jó ízlésű, gazdag sznob vesz, 480-ast az individualizmusát markánsabban felvállaló, kispénzű sznob.

 
linkek
Virtuális Trabant Nevelde
 
képek
 
Videók
 
Videók 2
 
Óra
 
Naptár
2025. Április
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 

A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?    *****    Will Vandom Rajongói Oldala &#9829; nosztalgia W.I.T.C.H. a javából, 2006 óta &#9829; Te még emlékszel?    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek bele kell néznie. Tedd meg te is, én segítek értelmezni! Kattints! Várlak    *****    Nagyon részletes születési horoszkóp + 3 éves elõrejelzés + kötetlen idejû beszélgetés diplomás asztrológussal! Kattints