Szia dobozos - Skoda Roomster 1.2 12V
Egyterűnek kis haszongépjármű, kis haszongépjárműnek egyterű. Távol áll a tökéletestől, mégis szerethető. És hárommillió alatt indul az ára.
Oldalról teljes az összevisszaság, nekünk mégis tetszett
A Roomster dobozautó. Olyan, mint mondjuk a Berlingo, csak valamivel kisebb. Tisztán érződik rajta, hogy haszongépjármű-tuning, vagyis teherautóból kialakított családi autó, ami, ha valaki elsősorban a minőségre utazik, nem a legjobb ajánlólevél. Ha viszont az ár-érték arány a legfontosabb szempont, annál izgalmasabb a helyzet.
Sokféle ellenfele akad a Roomsternek. Az Opel Merivától a Renault Moduson át a Corolla Versóig egy csomó autóval össze lehet vetni, de szigorúan véve mégiscsak a Berlingo, a Doblo Panorama vagy a Renault Kangoo rokona. A Roomster az új, a nagyközönség számára egyelőre még nem létező Fabia meghosszabbított padlólemezére épül, méretét tekintve valahol a Yaris Verso és a Corolla Verso között helyezkedik el.
Kicsit bamba, de kedves arca van
A hátsó lámpa nagyon sokat dob az egyszerű farrészen
Bár kívülről egyáltalán nem látszik, a Roomster teherautó. Meglepően kedves orra, nagy, bamba szemei, már-már művészi kivitelezésű, hatalmas hátsó lámpája és játékos oldalnézete nagyon barátságossá teszik. Kár, hogy ebben a kategóriában a külső dizájn nem annyira fontos, a Roomster ugyanis magasan veri a többi teherautó-egyterűt, de még az eleve személyautónak készült változatok többségénél is sokkal szebb. A képeken sem rossz, élőben még sokkal jobb, legalábbis nekem szerelem volt első látásra.
Bent már nem ilyen rózsás a helyzet. A kormány mind a négy irányba állítható, és a műszerfalat egy széles sávon (ahová elérünk) puha műanyag fedi, ami dicséretes, a többi azonban puritán, sőt igénytelen. Kiábrándítóan csúnya a műszeregység, és rengeteg a kopogós műanyag. Az egész belső téren érződik, azért lett olyan, amilyen, hogy a kedves vevőnek ne kelljen mélyen a zsebébe nyúlnia. Példának okáért a hátsó oldalsó biztonsági övek tokja egy az oldalsó műanyagborításba vájt lyuk, semmi több. Igénytelen megoldás, ha kivesszük az övet, nyomasztóan fest a sorjásan tátongó lik, igaz, a célnak tökéletesen megfelel. A Roomsterben mégis vidám az élet, és ez az ülések csinos, mintás, üde kék kárpitjának köszönhető.
Puritán belső, de a kárpit javít az összképen. Egy narancs meg pláne
Az üléseket egyszerűen el lehet tüntetni
Ha egy kicsit az eszünkkel is körülnézünk, feltűnik, hogy megannyi tárolórekesz van elöl, hátul és a csomagtartóban egyaránt, hogy sok a hely - hátul szinte hihetetlen, milyen bőséges a láb és a fejtér -, és hogy úgy általában mennyire praktikus kis szerkezet a Roomster. A hátsó sor üléseit külön-külön tologathatjuk, dönthetjük, sőt ha a középsőt kikapjuk, a két szélsőt beljebb is tolhatjuk, hogy a hosszú út a két hátul ülő utasnak még kényelmesebb legyen (hasonlóan az Opel Merivához és a Ford C-Maxhoz). A csomagtér már alaphelyzetben is 450 literes, és akár 1780 literig bővíthető. Egyedül széltében érezhető, hogy a Roomster valójában kicsi autó, minden más irányban kényelmesen terpeszkedhetünk.
A farrész egyszerű, de a szép hátsó lámpák miatt mégis csinos
A tesztautót az alap, háromhengeres (in memoriam Barkas B1000), 69 lóerős mini benzinmotor hajtotta, nem sok örömünk volt benne. Ennek a motornak sajnos egyetlen jó tulajdonsága sincs. Vagyis egy azért van: az alap Roomster hárommillió alatt elvihető. Doszt. A motortér szigetelése gyenge, a motor hangos, és csúnya a hangszíne. Ereje sem alul, sem felül nincs, minden fordulatszám-tartományban kiegyensúlyozottan lagymatag, és mivel nagyon küszködik a közel 1,2 tonnával, még a fogyasztása sem kedvezőbb, mint az erősebb testvéreknek.
Gyalázatosan kevés ehhez az autóhoz a kis háromhengeres ereje
A Roomster megrendelhető 1,4-es, 1,6-os benzinmotorral, valamint 1,4-es és 1,9-es turbódízellel. Ha a vásárlónak egy fikarcnyit is számít a motorerő, vagy sokat jár városon kívül, és nem akarja az életének egy-egy hosszabb periódusát nyerges vontatók mögött tölteni, mindenképpen megéri több pénzt költenie erősebb motorra. 1,4-es Roomstert már 3,2, 1,6-ost 3,6, dízelt 3,8 millióért adnak.
A motorhoz kapcsolódó váltó se nem jó, se nem rossz. Hosszú utakon jár, és nem is a legprecízebb, de használható; az 1,2-es Roomsterrel úgysem fog senki száguldozni, úgyhogy a célnak tökéletesen megfelel. Ugyanígy a célnak a futómű is tökéletesen megfelel, de ez nem jelenti azt, hogy jó. Természetesen nem tartja feszesen az autót, ami nem is várható el ebben a kategóriában, viszont nem is csillapít túl jól. A Roomster utasai közepes kényelemben zötykölődnek.
Száguldozni nem, haladni tud
Miután kipróbáltuk a tesztautót, Csikós kollégával nagy egyetértésben megállapítottuk, hogy a Skoda Roomster a szegény ember Corolla Versója. Sokkal olcsóbb, mint amennyivel kisebb; sokkal nyersebb, sprődebb és bénább, de a célnak még így is kiválóan megfelel. Remek igavonó és családi autó lehet egy személyben, vidám formája miatt még megkedvelni sem lehetetlen, de az 1,2-es motort senkinek sem ajánljuk.
|