Skoda Fabia: Mi a baja?
Elvileg a Skoda Fabia épp az az autó, amire a legtöbb hazánkfiának szüksége van. Kényelmesebb és biztonságosabb az előző Swiftnél, olcsóbb sok nyugati konkurensnél, de vannak azért bajai.
Farmotor? Hol van az már
Ha nagyon goromba fenyegetéseket helyeznének kilátásba, akkor sem tudnék az utóbbi 10-15 évből sikeresebb arculatváltást említeni a Skodáénál. Az elbaltázott konstrukciójú, túlmelegedő farmotoros kocsiktól az első Octaviával és Fabiával jutott el a cseh autógyártó a mai helyzetig.
Az ötajtós Fabia világpremierje 1999 őszén volt Frankfurtban. A limuzin hazai bemutatása időben nagyjából egybeesett a vezess.hu indulásával 2001 tavaszán. Istenem, de fiatal is voltam! Ám a nosztalgia párafüggönye mögött az még rémlik, hogy a fél évvel korábban bemutatott kombit már akkor is praktikusabb autónak találtuk.
Alibi módosítások
Az idén május-júniusban leváltandó Fabia I terven felül sikeres volt. A 2004 nyarán végrehajtott óvatos átdolgozással is nyugodtan alibizhetett a gyár, nem volt szükség nagy módosításokra. 2004 nyarától kicsit más a hátsó lámpa, az első lökhárító és a kormány.
A Fabia leszármazottja a 2001-től gyártott VW Polo és SEAT Ibiza, és mert kilengésekre nincs pénz, a legtöbb motor is közös. Kivéve az igen elterjedt, 1,4 literes Skoda négyhengerest. Ebből volt 60 és 68 lóerős is, régimódi, de nem rossz motor, mert gyorsan megjön az ereje, nem kell húzatni. Csak akkor fogyaszt keveset, ha egyáltalán nem hajtják, durva a különbség a kímélő (5,5-6) és a hajtós vezetés (10 liter) között.
Tucatnyi motor
A háromhengeres, 54 vagy 64 lóerős ezerkettes motorok 2002-ben érkeztek, az erősebbikre ragasztják a HTP-típusjelzést (High Torque Performance). Annyira sok nyomatékuk nincs, mint a felirat ígéri, de azért van bennük élet, átlagosan 7-7,5 liter benzinből.
Sok használt Fabiában találkozunk a 75 lóerős, 16 szelepes 1,4-essel, amiből létezik egy nem sokra való 100 lóerős verzió is. Utóbbiba 98-as benzin kell, csak nagy fordulaton él, nyomatéka sem több a másikénál, ezért ezt kihagynánk. Az egyliterest végképp el kell kerülni, a kétliteres benzinesbe bele sem botlunk.
Ha dízel, akkor háromhengeres
A TDI-k szokás szerint hangosak, darabosak, erősek és takarékosak. A négyhengeres dízelek irreálisan drágák voltak, ezért a Fabiában kevés van belőlük. A 130 lóerős körülbelül 5,5 és 9 liter között fogyaszt, a 101 lovas 1,9 TDI egy literrel kevesebből megél.
Számottevő mennyiség csak a háromhengeres dízelből fut itthon. Legtöbbször 75 lóerővel, de nemrég 70 és 80 lovas is lett belőle, valószínűleg az Euro 4-es környezetvédelmi szabványra való átállással. Ez a motor városban is hat liter alatt fogyaszt, ha hosszú úton nem hajtjuk, 4 elég neki. Az elindulásokra oda kell figyelni, mert a nyomaték az alapjárat közelében harmatos.
Van miért szeretni
A Fabia egy tipikusan mindenre jó, felnőtt kisautó. Stabil és kényelmes a futóműve, elöl egészen hosszú utakat is kiválóan átvészelni benne, karosszériája jó masszív, utas- és csomagtere sem szűk, tehát van miért szeretni. Egyedül szervokormány nélkül ne érjük be, mert rásegítés híján küzdeni kell az autóval.
Arra komoly tétben fogadnék, hogy a belső tér formatervezői nem maradtak bent fájront után még egy kicsit szépíteni az autón. Ez még hagyján, de a zörgéseken, nyikorgásokon túl a szellőzőnyílások rostélyain eltörnek a rácsok, az ajtóbehúzó időnként elválik a helyéről, helyenként a kárpitelemek is lefittyennek.
Használtan is a kombit érdemes megvenni
Kis gondok, nagyobb bajok
Fajsúlyosabb gond a gyújtótrafó meghibásodása, amitől tengernyi más benzines motor is szenved, a Fabiák között főként az 1,2-es változatok. A futóműben a szilenteket, gömbfejeket átlagos tempóval koptatják az utak. A cikkben látható autóét nagyon igénybe veszik a budaörsi hegyoldal sajátos domborzati és útviszonyai, de a konkrét Fabia felfüggesztésének gyors elhasználódása nem mérvadó.
Otthon is kikúrálható hiba a kiégett fényszóróizzó, cserekor gyakorló nőgyógyászok vannak előnyben. A motorproblémák között szerepel a vízveszteség, ami a gép túlmelegedését és a hengerfej károsodását okozhatja, tehát sokba kerülhet.
Egymilliótól felfelé
A fojtószelep időnként tisztítást igényel, előfordul egyenetlen alapjárat és a vízhőmérséklet jeladója is megadja magát néhány autóban. Elszórtan az ablaktörlőmotor és az ablakmosó szivattyúja sztrájkol, amihez csatlakozhat bent a szellőzőventilátor, hátul meg a tolatólámpa kapcsolója.
Használtan alig olcsóbbak a fapados Fabiák, kerüljük el őket messze
|