Teszt: Dacia Logan 1.4 - Újbatett Dácsia
Igaz, hogy az 1 799 000 Ft jóval meghaladja az Európában előirányzott 5000 eurós árat, mégis: ha veszett kutakodásba kezdünk, meg kell állapítanunk, kategóriájában nincs párja a Logannak.
A forgalmazók gyakran halálra extrázzák a tesztautókat azzal a szándékkal, hogy az óvatlan újságíró kényelmesebbnek, komfortosabbnak találja az olcsóbb modellt is. Aztán ha összegzésként megnézzük a felszereltségi szintet és hozzáadjuk az extrákat, gyakran megdöbbentő végeredményhez jutunk. Járt már szerkesztőségünkben olyan jármű, melynek extrái meghaladták jelenlegi tesztautónk értékét. Lehet így objektíven értékelni?
Az alapmodell kiváló 1,8 milliós alapára mellett a Laurate Plusz felszereltség két és fél milliója már egy kicsit rémisztő. Ennyiért talán akad jobb választás is, viszont az 1,8 millió gyakorlatilag verhetetlen. Tesztelésre szántszándékkal a legfapadosabb verziót kértük.
Eddig olyan szépen megírtuk az összes Logan bemutatót, hogy gyakorlatilag nem tudok újat mondani. Kívülről tagadhatatlanul megnyerő forma, néhol kissé bumfordi részletekkel. Az embléma mérete határozottan követi a jelenlegi irányelveket.
Nincs mit szégyellnie, az egész egyszerű pajzsforma váratlan lerohanáskor méretéből adódóan alkalmas bármilyen tömegoszlatási feladatok ellátására is. Még a Phaeton levesestál VW-emblémája is szégyenkezhet mellette.
Az ajtót megnyitva a tapasztalt rönós azonnal néhány ismerősre lel. A legszembetűnőbb az első generációs Renault Thalia kormány, most persze Dacia emblémával. Az ajtók borítása szintén az említett modellről származik, bár az amúgy is szerény kárpitot a Loganban műanyag textúra szimbolizálja. A műanyagok szokásosak, nem rosszabbak - nem jobbak, mint a Logan olcsó versenytársaiban.
Ahogy az autó minden porcikáján, a belsőn is érezhető a szigorú költségkímélés. Mindezek ellenére az egész mégsem vészes, a 206-os belső sem jobb. A legjobban a billenőkapcsolók tetszettek - alapverzióban csak egy működő kapcsoló van: a hátsó ablak fűtésének kapcsolója. Idejét sem tudom, mikor láttam ilyet új autóban. Persze nem baj, miért is lenne az, divat a retro. A fűtés és szellőzés vezérlése nem fog senkinek gondot okozni, esetleg azzal, hogy az alacsonyra került tekergetőket alig lehet elérni, ráadásul ott van az a fránya váltó, amit kerülgetni köll. De hát az ördög vigye, ennyi pénzért kerülgetem én.
A alap Logant egy légzsákkal kapjuk, bár ezzel s a biztonsági övvel véget is ér a biztonsági felszerelések sora. ABS és a fékerőelosztó a komolyabb feszereltségnek jár, még egy légzsák plusz pénz. Elöl 238 mm-es tárcsa-, hátul 7"-os dobfék volt. Próbálgattuk ugyan a féket, de a Fulda gumikkal inkább nem hívtuk ki magunk ellen a sorsot.
A futóműről nem tudok mit mondani, ugyanis mindenről elterelte a figyelmem a borzalmas kormánymű. Nem azzal van a baj hogy nincs rásegítés, hanem hogy a könnyebb mozgathatóság végett gondosan áttételezték, végállástól végállásig 4,5 fordulatot tekerhetünk. Ha autópályán haladunk, s jobbra-balra fél-fél fordulattal elforgatjuk a kormányt, akkor gyakorlatilag nem történik semmi, a Logan halad egyenesen tovább. Borzalmas. Komolyan gépészkedtem, mikor hirtelen kellett kikerülnöm valamit. Szegény Logan mentségére legyen, hogy a százezerrel drágább Ambiance felszereltséghez már tartozik egy sokkal direktebb kormányszervó (3,2 fordulat). Kérem ne sajnálják azt a százast, már a kormánymű megéri.
Súly alatt behuppad a filc a pótkrék felett
A csomagtér tekintetében nem lehet panasz, az 510 literes csomagtartó pont akkora, mint a Thaliáé. Itt a kárpitozás olyannyira visszafogott, hogy a pótkereket takaró vastagabb textilben ki is merül. Pont jó. Hiányzott a piacról egy barkácsolható autó. Manapság mindent kézhez kapunk, már a légszűrőt sem cserélhetjük magunk. Rajta hát, az ügyes kezűek néhány szerszám, OSB lap, filc s ragasztó segítségével csodát tehetnek. Ismét elérkezett a lakótelepi autóbarkács kora. Ha pedig nincs igény ilyesmire, akkor miért költsünk bélésre, csomagtér-világításra?
Tesztautónkban a Clióból, Thaliából ismert 1,4-es nyolcszelepes Renault motor volt. Az 55 KW (75 LE) nem volt egy veszedelem, de polgári autózáshoz magánjárónak tökéletes. A végsebesség 160 fölött van, s a 120 utazót bátran vállalhatjuk, bár ilyenkor a zajcsillapítással lesznek gondok. Bizony, a motortérben is a csomagtartóhoz hasonló szigetelést találunk: semmit. A motorháztetőt kinyitva az elektronika műgyantába öntött szobra ül a motor tetején. Vicces, bár tagadhatatlanul könnyen hozzáférhető. A fogyasztás igen jól, 6,2 liter körül alakult városi-országúti vegyes használatban.
Nekem elsőre megtetszett a minden elemében egyszerű, takarékos s puritán Logan. Nem zavartak a zártszelvény csomagtartózsanérok, a burkolatlan elemek, az olcsó, praktikus megoldások. Főleg, hogy mindezek mellett a Logannak van egy olyan szolgáltatása, amit egy konkurens sem tud: az ára.
Nem lenne teljes a kép, ha nem néznénk körül: mit adnak 1,8 millióért?
1,8 millió alatt csak a Suzuki Alto 65 lóerős, ötajtós változatát találtam, pontosan 1 686 000 Ft-ért. A következő lehetőség a Fiat Panda Actual, ami 55 lóerős 5 ajtós, s az ára pont annyi, mint az alap Logané. Ha már a Fiatnál tartunk, akkor 1 555 000 forintért az 1,1-es Seicentót is megkaphatjuk. Végül, de nem utolsó sorban ne feledkezzünk meg egyik kedvencünkről, az 1,1-es, 65 lóerős Kia Picantóról sem, ami 1 899 900 Ft. Szép csapat.
Suzuki Alto - Fiat Panda Actual - Fiat Seicento - Kia Picanto
A teljesség igénye nélkül bátran leszögezhetem, hogy a fentiek terjedelemben meg sem közelítik a Logant, ezért nézzük meg azt, hogy a méretben közel állók hogyért vannak. Az egyszerűség kedvéért vegyük a hosszúságot: a Logan 4247 mm hosszú. Ha az alsóbb kategóriát nézzük, akkor természetesen saját háza táján a Thalia az elsődleges konkurens. Hoppá, az ugyanazzal a motorral szerelt alap Thalia 2 199 000 Ft, gyorsan haladjunk tovább. A Fiat Albea lehet hasonló kaliber (4186 mm), ára 2 099 000 Ft. Ez sem hangzik túl jól, ezért nézzünk rá az ígéretes Ladára. A Lada 110 csótány igazán friss, ezerötös motorral 2 220 000 Ft. Á, ez sem jöhet szóba, irány Amerika. A Chevrolet Kalos 1,4-es, nyolcszelepes, 83 lóerős, tehát gyakorlatilag olyasmi motorral, mint a Logan, s még mérete is szinte milliméterre passzol (4235 mm), szóval ez az egyébként kedvelt s elterjedt kisautó 2 345 250 Ft. Ezt is buktuk. Nézem kínomban a Skoda Fabia Sedant, ami picit kisebb (4222 mm) - le se merem írni - 2 996 000 Ft. A segges Polo még akcióban is majdnem három millió. Álljunk is meg, nincs értelme tovább keresni, a Logan páratlan.
Renault Thalia - Fiat Albea - Lada 110 - Chevrolet Kalos - Skoda Fabia Sedan
Én megértem, sőt támogatom azokat, akik a Logant választják, sokkal jobban meglepődök, ha valaki Peugeot 307-est vagy Citroen C5-öt vesz. Lehet szidni a Logan puritánságát, de tagadhatatlan, hogy kategóriájában jelenleg a legkedvezőbb árú autó. S sokan vannak, akinek ez a legfontosabb szempont.
A szerző értékelése 
A tesztautónké 3 csillag, rendes kormányművel négy lenne, de tiszta szívemből az ár-érték arányt figyelembe véve ötöt adnék.
|