Autótesztek : Egy jó bőr az Octaviáról - Skoda Octavia Scout |
Egy jó bőr az Octaviáról - Skoda Octavia Scout
Vannak olyan dolgok az életben, amik a sokadik bőr lehúzása után is élvezhetőek maradnak. Ilyen az "új" Skoda Octavia Scout is, amiben az égegyadta semmilyen újdonság sincs egy kapaszkodón kívül.

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy Skoda Octavia, amely néhány sikeres év után leszerelt, annak rendje és módja szerint. Ahogyan kell, még a nyugdíjazás előtt mesterséges megtermékenyítéssel létrehozták az utódot, és megint nagyon beletrafáltak. Már a kezdetektől fogva létezett a kissé emelt hasmagasságú 4X4-es Combi kivitel, és kicsivel később megjelent az izmos RS változat, ami mind-mind jól sikerült.
Műanyaggal megszórva
A mostani "újdonság", a Scout, tulajdonképpen nem is újdonság. Ez egy 4X4-es Combi halovány módosításokkal, némi pofásítással. Mivel a jelenlegi 4X4-es nem különbözik igazán a szériaváltozattól - ezt mi kicsit hiányoltuk is -, most a Scoutot az Audi Allroadhoz, a Volvo XC70-eshez, vagy a Fiat Panda Crosshoz hasonlóan műanyag borításokkal csicsázták fel. Ettől jóval dögösebb lett a sima összkerekesnél.
További lényeges változtatásokért viszont nem érdemes szétcincálni az autót, mert egyszerűen nem fogunk ilyet találni. Olyan apróságok mint az átrajzolt első-hátsó lökhárító, a krómozott dupla kipufogóvég, vagy az új 17 colos alufelni azért feltűnnek az élesszeműeknek, de akárhogy is erőlködünk, érzésben semmi különbséget nem fogunk érezni vezetés közben.
Prémiumtermék lesz
Magasabb, dögösebb
A belső még ennél is jobban konvergál a mostanihoz. A küszöbön lévő feliratokon kívül egyetlen kézzelfogható változás van, de ezt a szó legszorosabb értelmében kell érteni. Az anyósülés előtt kinőtt egy kapaszkodó a műszerfalból, ami a vizuális élményen kívül semmilyen célt nem szolgál. Ehhez hasonló majrévasat csak kőkemény terepezéskor szorongatnak az utasok, ami az Octaviában személyautó mivoltából kifolyólag nem fog megtörténni.
Terepen számíthat valamicskét, hogy a Scout alja további 16 millimétert távolodott a földtől, így már 4 centivel magasabban van a normál hasmagasságú Octaviánál. Gyanítom, ezt ritkán fogják kihasználni a leendő vevők, ezért mi megtettük helyettük is. Jártunk vele köves folyóparton és a torinói hófödte biatlonpályát is kipipáltuk, amit egy karc nélkül megúszott az autó.
A használható motorerő már laza szerkezetű talajon is megengedi a csapatást vele - ha nem sajnáljuk-, de a szanaszét röpködő kavicsok előszeretettel beszorulnak a hátsó féktárcsához, így ezt inkább nem ajánljuk.
A minimális magasítás érzésre nem rontotta le a Scout utcai képességeit sem, sőt a kanyargós hegyi utakon és a gyors autópálya-szakaszokon is meglepően jól éreztük magunkat benne.
40 mm-rel magasabb a sima kombinál
2 motor - 1 megszűnik
Ennél már csak akkor lehetett volna jobb nekünk, ha egy kicsivel több lóerő is helyet kapott volna a Scoutban. Nagy meglepetés itt sem készül, a kétliteres FSI és az ugyanekkora dízel közül lehet majd választani, 150 illetve 140 lóerős teljesítménnyel. Mindkét motorhoz hatfokozatú kézi váltót párosítanak.
Érdekesség, hogy a kétliteres benzines FSI motor gyártása a nyáron leáll, a konszern indoklás nélkül egyszerűen kikukázza a motort. Talán ott is rájöttek, hogy a nagy fogyasztású, gyengécske benzinmotorok nem tartoznak a vevők kedvencei közé. Helyettesítését az új 1,8-as TFSI motorcsalád veszi majd át, amit már most jobban kedvelünk a mostaninál.
Ezek alapján, akinek a 2 literes FSI -re fáj a foga - amit nehezen tudunk elképzelni, - annak még nyár előtt lépnie kell. A Scout érdekessége, hogy a hivatalos magyarországi bemutató csak szeptemberben esedékes, de az autó már márciustól rendelhető lesz és áprilistól indulnak a kiszállítások is.
Drága, de jól felszerelt
Könnyű megjósolni, hogy itthon nem a Scout lesz a legkeresettebb Octavia-változat, mert azt egyfajta prémiumterméknek szánja a Skoda, mint az Audi Allroadot. A minden lényeges extrát tartalmazó Scout indulóárát 7,6 millióra jósolják az arra érdemesek, a dízel ennél majd egymillióval drágább lehet.
Ha valaki kiperkál majd ennyit, annak garantáltan egy tökéletes családi autó lesz a birtokában, amit nem kell már a természettől sem óvnia. Az Octavia Combi erősségei is megmaradnak a Scoutban, az 580 literes csomagtér, vagy a 660 kilogrammos terhelhetőség mind-mind elismerésre méltó számadatok.
|