hírek, képek, stb., avagy www.gportal.hu/landrover
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Top 5
 
Számláló
Indulás: 2005-06-21
 
G-mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Autótesztek
Autótesztek : Olcsó családi partner - Opel Astra Caravan 1.7 TD 1996.

Olcsó családi partner - Opel Astra Caravan 1.7 TD 1996.

Jó nagy a csomagtere. Jó keveset eszik. Öööö, mi is van még ... ja, igen, a legunalmasabb autó, ami létezik.

Legalábbis Magyarországon, és legalábbis ez a darab. Fehér dízel F-Astra* kombi, még jó, hogy belülről nem látom kívülről, mert elaludnék a kormánynál. No persze így se rózsás a helyzet: a fekete belvilágot a szerelvényfal tetejének és az ajtókárpitoknak lágy ívelésével csak még lehangolóbbá tették a rüsselsheimi tervezőmérnökök. A gömbölydednek szánt formák az egyébként dicséretesen puha műanyagelemek találkozási pontjain inkább tűnnek illesztési hiányosságoknak, mint feszültségoldó szeglet-töréseknek. A kilincsek kilógnak keretükből, a bajuszkapcsolókat ízléstelen porvédő gumiharmonikák fedik, a szépnek szánt szellőzőrostélyok pedig hát - nem azok, bár már találkoztam olyan elvetemült Astra-tulajjal, aki állítása szerint ezért vette meg az autót.

Sajnos a formatervezés, szép magyar szóval dizájnolás folyamatában nem csak a szépség, de az ergonómia szempontrendszere is az asztal alá csúszhatott. A légzsákos kormány közepe ordít a püfölésért, ravasz módon mégsem itt, hanem a felső küllők sarkában rejtezik a két kürtkapcsoló.

A reteszgombok nagyon nehezen húzhatók fel - a centrálzár nem jellemző a korai, magyar piacon értékesített Astrákra -, kilinccsel pedig nem ugraszthatjuk ki őket. Női körmök guillotine-ja ez. Az ablakokat elöl hét és fél nehézkes kurblifordulattal engedhetjük le, a kormány bő három és felet fordul, az indexkapcsoló működtethető bekattantás nélkül sávváltáshoz, de a visszajelző a ciklust nem a villanással, hanem a szünettel kezdi.

Vannak persze pozitívumok és ügyes megoldások is. Az Astra gyártásának megkezdésekor, azaz 1991-ben még nagy újdonság volt az integrált és kijelzőjétől elválasztott gyári rádiómagnó, a hőmérő. Az ülésmagasság-állítás sem volt mindennapos, de meg kell emlékeznünk a belső levegő-keringtetésről is. És persze egy nyolcéves, 250.000 céges kilométert lefutott autóban szép dolog, hogy pár műszerfalizzó kivételével ugyanaz a lomha, nehézkes, de biztos működés jellemzi valamennyi belső szerelvényt, kapcsolót, mint valahai szalonbéli csillogása idején.

Az általunk kipróbált Astra-motor a kezdetben 57, később 60 lóerőt tudó szívódízel továbbfejlesztése. Az Isuzu által fejlesztett 82 lóerős 1686 köbcentis, a tulajdonosok által agyondicsért intercooleres motor mellett ez az alacsony turbónyomású, épp-hogy-csak-érezhetően turbós jellegű, a réginél 14 köbcentivel nagyobb és ugyanannyi lóerővel gyengébb csettegő '94-től kerülhetett az Astrák motorterébe. A két motor katalógus szerint egyformán fogyaszt - a gyengébb egyetlen előnye, hogy olcsóbb volt, mint az Isuzu.

A motor szervesen illeszkedik a fapados Astra kombi, ahogy Opelék mondják, Caravan egyéniségébe. Hidegen hosszas izzítás után, nehézkes indítomotor-vartyogással kelletlenül ébred, sokáig melegszik és komótosan pörög fel, valamint lassan ejti vissza a fordulatot. A katalógus szerinti 16,5 másodperces gyorsulás még csak-csak elérhető, ha az embernek van szíve agyonpörgetni a motort, de a 164 km/h végsebesség sík úton már a múlté, a 140 körüli utazó viszont tartható. Óra szerint. És ez Opeléknél azért alacsony szintű korrelációt mutat a valósággal; mindenesetre autópályán sem lassítjuk le nagyon a forgalmat.

A 132 Nm-es nyomaték (az Isuzu-blokké 168) viszont emelkedőkön jó szolgálatot tesz, a hírhedt érdi domborulat előtt mellettünk elszáguldó Suzukisok arcán a púp tetejére a kárörvendő vigyort a szégyenkező értetlenség váltja fel, miközben visszaelőzünk - és ez jó érzés a kombi-Astra alapvetően jóindulatú, türelmes és megfontolt pilótájának.

Merthogy ilyen embereknek való ez az autó. Az eddig leírtakból talán arra következtethet az Astrában még sosem ült olvasó - ha van ilyen egyáltalán -, hogy nem egy nagy élmény ilyenben utazni. Pedig az Astrának igenis van karaktere: nyugodt, békés, kis étvágyú bivaly lenne, ha állat lenne. A mindig nyugodtan brummogó motor, a tágas beltér, a lassú, de konstans gyorsulás a végsebességig, a lágy rugózás kellemesen andalító - ha az ember nem vezet, hanem például a hátsó ülésen heverészik szabálytalanul.

Vezetés közben gyakran szidtam az autót, mondván "Mennyémán, te tetű!", de utasként mindig gyerekkorom végeláthatatlan autózásaiba álmodtam vissza magam, ahogy hazánk és a KGST útjain haladva félálomban ringatóztam, fejemet az aktuális szocialista gépjármű ablakának döntve. Az autó jó igavonó módjára terhelhető papíron 500 kilogrammal, de a gyakorlatban ennyi cement mellé még beülhet a sofőr és a kőmíves. A csomagtér 500-ról 1630 literig növelhető, ami akkor érdekes, ha tudjuk, hogy a korabeli Omega Caravan-ba maximum 1850(!), a Passat kombiba 1500, de még a híresen hatalmas 900-as Volvo Estate-be is alig több, azaz 1702 liternyi miegymás fért. Az 1065 kilós saját tömeg mögé 950 kilós utánfutót is köthetünk, és a tapasztalatok szerint az amúgy kb. hatliteres országúti fogyasztás ekkor sem fog hét liter fölé kúszni.

Terhelten a hosszú rugóutak és a lágy rugózás okozta billegés, ringatózás is enyhül valamelyest, viszont az így nyert stabilitást bőven ellensúlyozza az amúgy sem túl harapós fékek jelentősen megnövő "nyúlása", a beköszöntő enyhe, de érezhető fading-jelenség. Szerencse a bajban, hogy bátran eshetünk árokba, vagy csattanhatunk más autókkal: az Astra passzív biztonsága a masszív kasztninak köszönhetően kimagaslóan jó kor- és kategóriatársai között.

A dízel-kombi Astra tehát nem egy nagy szám - nem is lett Év Autója, mint elődje, a cseppKadett -, de azért jelent valamit, hogy ilyen sok van belőle nálunk. Nem csak hogy kategóriájában a használt- és az újautó-piacon egyaránt olcsó, de azt is, hogy megbízható, kiforrott konstrukció búvik meg a jóindulatúan bumfordi karosszéria alatt. A kezdeti gyermekbetegségek a '96-os évjáratra már egyáltalán nem jellemzők; bár egyes kezelőszervek kissé meglazultak, lógnak így 250.000 km után, a tesztautó minden porcikája kifogástalanul működött. A szokásos szervizeken, a folyadék-, fékbetét- és szíjcseréken kívül az Astrában csak a fékdobokat és a tárcsákat kellett cserélni, a futóműelemek, a kipufogó, a motor még eredeti.

Aki új régi Astrát, azaz Astra Classic-ot szeretne vásárolni, dízelt már nem kap, de a lengyel összeszerelésű relikviát avítt 60 1.4-es, 60 lovas motorral, lehangoló, START elnevezésű felszereletlenséggel már 2.231.000 forintért elviheti. A tesztelt dízel a használtpiacon 1.000.000 forint körüli ártól indul, de kortól és állapottól függően egy 2000-es példány akár az új benzines árát is elérheti..

Szumma szummárum: az Astra kombi a gyengébbik dízellel nem jó partner emlékezetes lámpás gyorsulások lebonyolításához, trükkös szerpentinek legyőzéséhez és a vezető adrenalinszintjét is csak a végeláthatatlan előzések alkalmával a horizontot egyre inkább betöltő kamion látványa képes növelni. Mindennapi lótás-futáshoz, építkezéshez, taxizáshoz, olcsó családi túrákhoz viszont ideális partner.

F mint fapados
*Az Opel-nómenklatúrában a szájhagyomány szerint betűkkel jelzik az egyes kategóriákban gyártott modellek különböző generációit. Alsó-középben A-tól E-ig a Kadett futott, az F már Astra volt - lásd tesztautónkat -, jelenleg a G-Astrát gyártják.

A Kadett
B Kadett
C Kadett
D Kadett
E alias "Csepp" Kadett
G Astra

 
linkek
Virtuális Trabant Nevelde
 
képek
 
Videók
 
Videók 2
 
Óra
 
Naptár
2024. Szeptember
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 

A Nintendo a Nintendo Music-kal megint valami kiváló dolgot hozott létre! Alaposan nagyító alá vettem, az eredmény itt.    *****    Leanderek, Parfümök, Olajok, és Szépségápolási termékek! Használd a LEVI10 kupont és kapj 10% kedvezményt!Megnyitottunk    *****    Megjelent a Nintendo saját gyártású órája, a Nintendo Sound Clock Alarmo! Ha kíváncsi vagy, mit tud, itt olvashatsz róla    *****    Megnyílt a webáruházunk! Parfümök, Szépségápolási termékek, Olajok mind egy helyen! Nyitási akciók, siess mert limitált!    *****    Az általam legjobbnak vélt sportanimék listája itt olvasható. Top 10 Sportanime az Anime Odyssey-n!    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?    *****    Will Vandom Rajongói Oldala &#9829; nosztalgia W.I.T.C.H. a javából, 2006 óta &#9829; Te még emlékszel?    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek bele kell néznie. Tedd meg te is, én segítek értelmezni! Kattints! Várlak    *****    Nagyon részletes születési horoszkóp + 3 éves elõrejelzés + kötetlen idejû beszélgetés diplomás asztrológussal! Kattints