Egy MINI szemet szúr. Egy MINI Cabrio még inkább. Mindegy, hogy csikorgó, füstölő gumikkal érkezünk a kanyarba, vagy a dugóban araszolunk csöndben, kortól, nemtől függetlenül
mindenki a kocsinkat stíröli, és persze minket. Hozzá kell szokni, sőt azt hiszem ahhoz, hogy a MINI Cooper Cabriót élvezni tudjuk, kell egy kis egészséges exhibicionizmus. Vagy egy kicsivel több.
A MINI csodaszép látvány, avagy -
más nézőpontból - ritka gusztustalan kis féreg. Harmadik nézőpont nem létezik, az autó annyira karakteres, hogy mindenképpen erős érzelmeket vált ki a szemlélőkből. Nekem nagyon tetszik, de mivel a
One-t és a
Cooper S-t is bemutattuk már, most rendhagyó módon esztétikai kérdésekkel egyáltalán nem foglalkoznék. Az említett modellektől tesztautónkat elsősorban - ó mi' furcsa - egy fekete, nyitható vászontető különbözteti meg. Az említett különbség azonban egyáltalán nem elhanyagolható, aki ült már kabrióban, tudja. Aki nem, undorodhat tovább az elviselhetetlen, magamutogató állatfajtól, aki bőszen nyeli a port egész nap, csak hogy lazaságát fitogtathassa.
Pedig a kabriós is ember. Ha meg akarjuk érteni, próbáljunk ki bátran egy nyitott autót. A kabrió átmenet motor és autó között, a tér, a napfény és az arcunkat simogató szél varázsát ötvözi az utasokat körülölelő vas adta biztonsággal.
Szóval, ülünk a MINI-ben, megnyomjuk A GOMBOT, és öt másodperc múlva nyitva a napfénytető. Nem rossz, de miért állnánk meg félúton? Megnyomjuk hát A GOMBOT még egyszer, és az elektronika
további tíz másodperc alatt lenyitja az autó tetejét. A két első ablakot és a két hátsó ablakcsökevényt szintén elektromosan vezérelhetjük a hőmérsékletnek, a sebességnek, az oldalszélnek és úri kedvünknek megfelelően.
Kabriózni persze inkább az elöl ülőknek kellemes, hátul a szél is jobban fúj, és két átlagos méretű férfiember mögött nem marad hely a lábaknak. Hátul a válltér is nagyon szűk, igaz, cserébe a vezetőülésben egy kosaras is elfér. A sajtóanyag szerint a MINI Cooper Cabrio négyszemélyes, szerintem inkább
négybarbis, vagy
2+2 személyes lenne a helyes megfogalmazás. Mindenesetre még így is jóval több a hely hátul, mint a
206CC-ben.
Most, hogy a kötelező körökön túl vagyunk, rátérnék a lényegre. Az ok - a szépség mellett persze -, ami miatt a BMW sikerrel árulja a kisautót több mint hatmilliós alapáron, nem más, mint a volán mögött ülőt magával ragadó érzés. A születésnapi tortákra emlékeztető apróság ugyanis olyan komoly vezetési élményt nyújt, amilyet kevés autótól kaphatunk. - gyulavitéz -
Mini MINI
Ne csak a felnőttek élvezkedjenek,
a MINI a gyermekeknek is készített egy kabrió kisautót. A gyermekjáték az igazi mintájára készült, még a Hot Orange fantázianév alatt futó fényezés is a felnőtt példányt másolja. A csemeték két modell közül választhatnak, van egy sportos, pedállal hajtható, és egy különleges menetteljesítményekkel kecsegtető elektromotor hajtotta kivitel. Az autók ára Angliában körülbelül 45 és 81 ezer forintnyi angol font.
Az elektromos változatot 6 voltos akkumulátorok hajtják, végsebessége eléri a 4 km/h-t. Az elektronikus nyomatékszabályzónak köszönhetően az autó gyorsulása hihetetlenül egyenletes előre- és hátramenetben egyaránt. Vészfékezésnél vagy hirtelen megállásnál a motor automatikusan kikapcsol. Akárcsak a felnőtt MINI-ben, az autó ülése állítható, hogy a sofőr a legmegfelelőbb pozícióból élvezhesse a vezetés élményét.
A lánchajtásos, pedálos verziónál is szem előtt tartották a helyes vezetési pozíciót, itt
a pedálok helyzetét változtathatjuk a gyermek méretének megfelelően. Az összeszerelés minősége, ahogy az egy MINI-től elvárható, a kategóriában kiemelkedő. Az autó vázszerkezetét acélcsövek alkotják, a karosszéria nagy szilárdságú műanyag.
Mindkét autó három és öt év közötti gyermekeknek ajánlott, a kölyök MINI Cabriókra futott kilométertől függetlenül két év garanciát vállal a gyár.
A MINI Cooper Cabrio masszív, kemény, férfias szerkezet.
A játékautó-imidzs tehát csalóka, az autóban ugyanis a gázpedáltól a kuplungig, a féktől a váltókarig mindennel dolgozni kell. Minden alkatrész kifejti - és itt egy eddig nem létező, általam konstruált szakkifejezés következik - azt a jóleső
minőségi ellenállást, amitől a sofőrnek az az érzése támad, hogy ő most tényleg, igazán vezet, méghozzá egy ízig-vérig sportautót. A vajpuha kuplung kényelmes, de nem sugall tartósságot, kifinomultságot, precizitást vagy megbízhatóságot, egyáltalán semmit sem sugall. Ha viszont dolgozni kell vele, a folyamatok mégis precízen, könnyeden mennek végbe, az az igazi. Ha nem dolgozni, hanem küzdeni kell valamivel, az már persze megint más. Az már a ló másik oldala. Vagy egy IFA.
Egyedül a váltóval volt problémám. Kicsit akadozik. Bármilyen más autóban lenne, szó nélkül hagynám, de a MINI-be jobb kéne. A többi szerkezet tökéletes. A Cooper egyhatos motorja 7000-ig pörög, 116 lóerőt teljesít hatezres fordulaton, maximális nyomatéka 150 Nm, 4500-as percenkénti főtengelyfordulat mellett. A biztonságos, merev karosszéria kialakításának érdekében növelték az acél oldalküszöbök lemezvastagságát, merevítőlemezeket és tartókat építettek a nyitott változatba, amitől ez a keménytetősnél jóval nehezebb lett - 1175-1250 kg felszereltségtől függően -, de még ezzel a plusz súllyal is 9,8 másodperc alatt eléri a 100-at.
A motor hangja kifejezetten morcos. Kis fordulaton nem várhatunk csodát, de 4500 környékén erősen megélénkül, és a feszes futómű meg a kicsi, nyitott kasztni hatására ott és akkor minimum 130-ra becsülnénk a lovak számát.
A motor karakterisztikája csodálatos, az élmény nagyon intenzív. A 9,8 másodperces százas sprint megfelel annak, amit mostanában a kétliteres turbódízelek produkálnak, csak a szájunkon lévő mosoly szélesebb a MINI-ben, és akkor még nem is említettem a közvetlen gázreakciót. Jackie Chan vs. Akebono.
Az autó méretéhez viszonyítva nagy a nyom- és tengelytáv, és
minden autóhoz viszonyítva zseniális a futómű. A MINI egyáltalán nem billeg, remek a súlyelosztása, és borzasztóan jól fordul. Az út minden részletét érezzük, a futómű mégis kényelmes, az úthibák okozta rázkódás természetesen erőteljesebb, mint egy sima személyautóban, de egyáltalán nem vészes. Tesztautónk alapesetben, mint minden rendes személyautó, némileg alulkormányzott ugyan, de nagy sebességnél erősebb kormánymozdulatra hajlamos kidobni a fenekét, vagyis kitűnő játékszer. A Cooper S 170 lóerejéhez még 30%-os diffizárt is rendelhetünk, a Cooperhez fölösleges lenne, enélkül sincs gond a kigyorsításokkal.
A váltón kívül találtam még egy apró hibát:
a multifunkciós kormánykerék feláras, vagyis minduntalan nyúlkálhatunk a rádióhoz vezetés közben, de tolatóradart, ami egy ilyen kicsi autónál nem hiszem, hogy a legfontosabb kiegészítők közé tartozik, már alapáron kapunk. Ennyi. A többivel elégedett voltam. A MINI Cooper Cabrio nagyon komoly kisautó, bőven megér majd' másfél Peugeot 206 CC-t.
A szerző értékelése 
Fura szerzet, annyi bizonyos. Jellegéből adódóan a középső visszapillantó-tükörben csak keveset látunk hátra, a hátsó üléseknél kicsi a váll- és a lábtér, és a csomagtartó is aprócska. A mérleg másik serpenyőjében azonban egy komoly műszaki alapokon nyugvó gyönyörű kabrió van, ami egészen különleges vezetési élményt nyújt, két személynek praktikus és kényelmes. Minden autóban van kompromisszum. Úgy érzem,
a MINI Cooper Cabrióban marginális dolgokat áldoztak fel az életöröm oltárán, egyértelműen öt csillag jár neki.
MINI MINI II Cabrio Cooper 2005
Motor
1598 cm
3 soros 4 hengeres benzines
116 LE @ 6000 rpm
149 Nm @ 4500 rpm
5 seb. kézi váltó
Kombinált fogyasztás
7,3 l/100 km
Gyorsulás 0-100 km/h
9,8 mp
Végsebesség
193 km/h
Árak, felszereltségek
6 051 000 Ft