Autótesztek : Magyarországon a dízel Dacia - Dacia Logan 1.5 dCi -2006 |
Magyarországon a dízel Dacia - Dacia Logan 1.5 dCi -2006
Dacia debütált derék dízelmotorral Dunamenti domíniumunkban. Dísztelen, drabális darab, de durva, dilatációtól dezintegrálódott dűlőútjainkon dicséretesen dolgozik. Drága? Dehogy!
 Na, mi van a képen?
 Aktkép a motorról
Az autó a motor körül ugyanaz, ami volt. Nem különösen szép, de az utólag szedánosított kis ötajtósok esetlenségétől mentes a karosszéria; egyszerű, strapabíró, még a mieinknél is rosszabb utakra tervezett a futómű. Térkínálata lenyűgöző, technikája tartósnak ígérkezik, ergonómiailag árához képest simán elfogadható, anyagaira, kidolgozására pedig bátran mondhatjuk: látni rosszabbat jóval drágább autókban is. Korábban már számtalanszor megírtuk róla véleményünket.
A Renault másfél literes dízelmotorjának 68 lóerős változatáról viszont még nem írhattuk meg, hogyan teljesít másik személyautóban. A sajtónak rendelt tesztautókban (Clio, új Clio, ) rendszerint a legerősebb, a százlovas verzió van. Egy kerülő úton megszerzett alapkivitelű Kangooban mindenesetre egészen kellemesen viselkedett, de hát az egy nagy homlokfelületű teherautó, más tészta.
 Spórolás a végletekig: a fordulatszámmérő a benzinesé, ezért nincs piros mező
A Loganban nem lehet rá panasz. A KRESZ keretein belül, illetve a magyar forgalmi viszonyok közepette teljesítménye tökéletesen elegendő, a hiányzó lovakat newtonméterek ellensúlyozzák. A váltó a benzines modellekből származik, áttételezése lehetne hosszabb. 100-nál 2400-at forog a motor, ami dízeltől elég sok, 130-nál már 3000 felett a fordulatszám. No de végül is ez csak egy üres adat, a lényeg, hogy 140-150-es tempóig bizton lehet számítani a csekély (0-100 km/h: 15 másodperc), de mindig rendelkezésre álló gyorsítóképességre.
A zajszint nagy fordulatszám mellett magasabb, mint egy Clióban, Thaliában, de korántsem fülsiketítő. A fogyasztást a negyedórás próbakörön nem sikerült hitelt érdemlően lemérnünk. Ha a 4,7 literes gyári átlagérték nyilván nevetséges is a való világban, de odafigyelés nélkül, tempósan autózva öt és fél literes átlag alighanem reális cél. A tankba ötven liter gázolaj fér, tehát Budapest–Linz oda-vissza megállás nélkül legfeljebb biológiai okból lehet probléma.
 A vérnyomásmérő ihlette légtelenítőpumpa
A motor mindössze 127 kilogrammot nyom. Kialakításánál elsősorban a költségek alacsonyan tartása volt a cél, így egyszerű, fix geometriájú turbó került rá; a második generációs common-rail rendszer egy pilot- és egy fő spriccel operál. Akad még a motortérben egy töltőlevegő-hűtő is, no meg ott van személyes kedvencem, a láthatóan vérnyomásmérő pumpából készített kézi légtelenítőszivattyú.
Minden dízel Daciában szériafelszerelés a vezetőoldali légzsák. A szervokormány is, nyilván az első tengelyt terhelő nagyobb súly miatt. Az igazi fapados modell változatlanul csak benzinmotorral létezik, de a kényelmi és biztonsági kiegészítők legnagyobb része a dízelben is feláras extra. A legolcsóbb dízel Logan, az Ambiance most bevezető áron 2 399 000 forintba kerül. (Tessenek sietni a megrendeléssel, a listaár 2,459 millió!) Az említett kiegészítők mellett színezett szélvédő, centrálzár és indításgátló került bele.
 Képünkön egy Ambiance Arctic látható
A kicsit jobban felszerelt Laureate kivitel 15 colos, de még mindig csak lemezből hajtogatott felnivel, fedélzeti számítógéppel, ködlámpákkal, villanyos tükrökkel és első ablakokkal, állítható magasságú vezetőüléssel, néhány dekorelemmel, kesztyűtartó-világítással(!) akciósssan 2,599 millió, akció nélkül 2,659 millió forint.
A klíma felára 180 000 forint, de az Arctic limitált szériába már százererért beszerelik. Érdekes dolog a marketing: az Arctic másban nem is különbözik az alapmodellektől, tehát 180 000 vagy 100 000: a Renault-nak mindegy. A metálfény 40, az alufelni 80, a legolcsóbb rádiómagnó (igen, magnó) 70 ezer.
A dízel Dacia 68 lóerővel nyilván nem fenevad, aszfaltszaggató rém, melyből a többiek csak egy elsuhanó árnyat látnak majd a sztrádán, de nem is azoknak a vásárlóknak készül, akik ilyenre vágynak. A Logan a kispénzű, használtpiacon nem kísérletező kelet-európai (vagy még keletebbi) családok autója. Háromcsillagos töréstesztje megkíván némi biztonsági kockázatot, ezt páratlanul alacsony ára próbálja kompenzálni.
Nagy hátránya a dönthetetlen hátsó üléstámla. Nagy előnye, hogy ennyi pénzért ekkora autót ilyen kellemes dízelmotorral hiába keresünk más gyártóknál. Aki akarja, szaladjon bátran akár már most is megrendelni, de akinek fontos a még nagyobb raktér, várjon szeptemberig-októberig. Akkor érkezik a Logan kombi, alighanem a szedánéhoz hasonló, szemtelenül alacsony áron.
|