Hermafrodita olasz. Vagy francia? - Bemutató: Fiat Scudo - 2006
Nincs mese, ma már egy ilyesfajta haszonjármű bemutatója több érdekességet és meglepetést tartogat, mint a személyautóké. Ha akarom, feltörekvő vállalkozásom segédereje lehet, de akkor is számíthatok rá, ha nagy a család.
Rendeltetésük szerint haszonjárművek. De micsoda különbség a komfortban
Ritkaság, hogy ennyire nem tudom eldönteni egy autóról, mire alkalmasabb: teher- vagy személyszállításra? 8 üléssel, de két fővel gyanúsan jó a rugózása, úttartása. Ha viszont rendszeresen tonnával megrakva hajtjuk, akkor sem kell attól félni, hogy leülne, arra van az opcionális légrugózás.
Első benyomás: sokkal nagyobb, mint volt. Lapos és hosszú, épp fordítva, mint eddig. Áramvonalas orrát hatalmas és igen drágának látszó fényszórók díszítik. Mit díszítik, uralják! Nem szívesen játszom a pótlás gondolatával; még szerencse, hogy citroënes és peugeot-s forrásból is beszerezhető, mivel pontosan azonos azokéval. Mielőtt beleélnénk magunkat a divatos személyautókhoz való hasonlatosságba, a rémületes méretű és alakú, natúr fekete hűtőrács-lökhárító kombinációja ránt vissza a valóságba.
Az elegáns és drága fényszóró már nem csak a személyautók kiváltsága
Ma már kevesen csinálják így, a két ikertestvér, a Peugeot Expert és a Citroën Jumpy is a márkájuk stílusjegyeit kapták, ahol klasszikus hűtőrácsnak helye nincs. A forma nem új, simán összekeverném a Mercedes Vitóval. Annál is ragaszkodtak a frontoldali fekete légbeömlőhöz, felfelé ível a fényszóró is, és az sem nélkülözi a sportosság szerény sugallatát a szálkás izomzatra emlékeztető hosszanti bordákkal.
Ez egy teherautó – a hím jegyek
A jól bevált hármas együttműködés sokadik gyümölcse a Fiat Scudo. Teljesen új alapokon, figyelembe véve a változó trendeket: ezt a kategóriát már csak 70 százalékban vásárolják szállítók, eszközigényes munkát végző mesteremberek. A maradék hobbi- vagy a még inkább pénzszóró családi célra veszi, de nekik később bő terjedelmet szentelünk.
Pickup, teteje két méteren, platóján elfér egy elefánt
A púpos hasonlít kicsit a régi Scudóhoz, csak sokkal nagyobb
Tehát a teherautó. Ekkor legfeljebb két kollégát ültethetünk magunk mellé, de legalább a maximum 1200 kilogrammos terhelhetőség nem csappan annyira. (Isten ments' újból a sarat dobálni a felkészült illetékesekre, de azért vicces, hogy a nagyobb festőbrigád két autóval kénytelen megközelíteni a munkahelyét, ha nem akarják az áfát ajándékba adni az államkasszának.) Öt karosszériaváltozatban rendelhető, a kisebb is tekintélyes 4,8 méter, a nagyobb 5,13 méteres hosszával az átlagparkolóból erősen kilóg. Nagy a tengelytávolság is, 3 vagy 3,12 méter; szűk fordulókban érhetnek kellemetlen meglepetések.
Az orra egész kecses, a hátulját meg nem az esztétikum jegyében rajzolták
Ezek az adatok egyetlen célt szolgálnak: minél több rakományt tudjunk szállítani. Öt, hat és hét köbméteres a csomagtér, 1000-1200 kg a teherbírás. A rövid tengelytávhoz 5000 liter és 1-1,2 tonna tartozik. A hosszított kivitelben 6 köbmétert találunk, és mindenképpen jár hozzá a nagy raksúly. Ha még egy púpot is kérünk rá, máris felegyenesedve nézhetünk körül benne. Legalábbis ha 175 centinél nem nőttünk nagyobbra. A raktér legkisebb, kerékdobok közötti mért szélessége 1245 mm, ennél érdekes módon 8 mm-rel keskenyebb az ajtónyílás. A begyömöszölhető tárgyak maximális magassága 1,27 vagy 1,63 méter lehet.
Még ma is felbukkan rémálmaimban: Belzebub jön értem, hogy lakhelyére vigyen vele
A mentő sem rossz, de az önjáró fűrészgép szebb lesz
Természetesen egy majdnem csorbítatlan téglatest üregébe pakolhatunk, a legnagyobb esetében akár három europalettát. Biztosan kapható gumiszőnyeg is a csupasz lemezre, így hamar felsértjük a fényezést, elég egyszer megigazítani a csálé raklapot. De nehogy ugyanabból az anyagból készüljön, mint a személyszállító verzióké. Több kollégával egyetemben próbáltam meg spárgázni, ahogy egyik lábam még a szilárd talajon, a másik az életveszélyesen csúszós padlóburkolaton keresett tapadást.
Különösen büszkén említették a külön megrendelhető hátsó légrugózást. Nem csodálom. Az üresen futó teherautók hátulja általában furán felmered. Itt is így lenne, mivel a saját tömegéhez képest további 75 százaléknyi raksúlynál is maradni kell még valami rugóútnak. Attól aztán pattog, bizonytalan lesz. A légrugók viszont megszüntetik a problémát. 5-8 centiméterrel lesz laposabb az üres autó, és rakodás közben leereszthető a hátulja.
A zárt kisteherautóból igen vicces kinézetű platós gépet építettek. Így ránézésre egy 500 négyzetméteres istálló egyszeri alomszalma-szükségletét simán elviszi. Ehhez az úgynevezett "flatbed", azaz simapadlós változatot használták fel. Csak a hosszabb tengelytávút gyártják ilyen félkészként, amire ízlés szerint hűtő- vagy egyéb raktérdoboz, meg ilyenek biggyeszthetők. Nagyon várom a Scudo lakóautót, a Scudo fagylaltos kocsit, a Scudo kosaras emelőt, a Scudo billencset és a Scudo önjáró fűrészgépet. Némi, mondjuk 50 centis kiemeléssel, terepjárógumikkal egész pofás homokfutót lehetne csinálni belőle. A felhasználási terület korlátlan, emlékezzünk a Multicar sikerére.
Említésre méltó piaca a nem menetrend szerinti személyfuvarozás is. De ez új fejezetért kiált, amelyben azt állítjuk, ez egy személyautó.
Ez egy személyautó – a női jegyek
Az első két sor könnyen megközelíthető, a harmadikhoz birkózni kell a kemény mechanikával
Öt, hat, nyolc vagy kilenc fő részére. Remélhetőleg nem drágábban, mint az alsó-középkategóriából épített kínos kényszer-hétszemélyeseket. Nem titkolom, alapvetően nem támogatom a kis- és középkategóriás buszlimuzinokat. Egy négyméteres autó ne legyen 1,7 m magas, valamint négy és fél méterbe ne akarjunk belezsúfolni egy kisbuszt.
Nem irigylem a szerelőket
Jogos lehet a kifogás a teherautókból épített személyszállítókkal szemben is. Nyersek, nem veszik figyelembe, hogy meszeszsák helyett igényes utasok ülnek benne. Nos, ez alól erős kivétel a Scudo. Igen jó, kifejezetten kényelmes a futóműve. A kétliteres dízel 120 lóerős változata akár sztrádán is szépen viszi. Elég csendes is a motor, egyedül a nagy dobozban visszaverődő zajra lehet panaszkodni. Észrevette a lehetőséget a Peugeot is, azonnal megjelent a saját kisbuszával.
Eklektika: teherautós üléspozíció, kopogós plasztik, navigáció
Kényelmesek az ülések, beleértve a lábteret is. Ha viszont vissza akarnánk alakítani teherautóvá, nagyon fogjuk utálni a rettenetesen nehéz foteleket. Már az előrebillentés gázrugók segítségével megy, kivenni őket a Strong Men-VB-n vízválasztó feladat lenne a négyes döntőbe jutáshoz. De három sor üléssel is marad elég hely a csomagoknak, ha, mondjuk, egy bugaci lovasmotel sofőrje kiugrik a fapadossal érkező utasok elé a reptérre.
Formára semmi baja, anyaga viszont munkáskezeket vár
Az anyagok, beleértve a fentebb már szidott csúszós gumipadlót, kissé olcsónak hatnak. Ha azt hallaná valahol, hogy a "műszerfal teljesen személyautós", tegye hozzá magában, hogy "a többi teherautóhoz képest". Főleg a hátsó tolóajtó borítása szegényes. Ezt kompenzálhatja, hogy kétzónás klímát ugyanúgy rendelhetünk, mint navigációs rendszert.
Csak azt tudom mondani, hogy a Fiat Scudo kisbuszként nagyon jó. Teljesen megértem a vásárlási motivációkat, az a 30 százalék, aki már most hobbijához vagy családjának kényelmes utaztatásához használja, csak gyarapodni fog. A tendenciák erre vezetnek, és ezt látja a három gyártó. Így például a biztonsági kiegészítők erősen személyautósak, féltucatnyi légzsákkal, a kaszni megerősítésével az aggódó családapák is nyugodtan nyúlnak majd a pénztárcájukba. Ja, és hogy mennyi lesz? Sajnos titkolják. Ha megtudjuk, azonnal közöljük.
Csak dízelmotorral kapható, hál' istennek. 90, 120, 136 lóerővel
|