hírek, képek, stb., avagy www.gportal.hu/landrover
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Top 5
 
Számláló
Indulás: 2005-06-21
 
G-mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Haszongépjármű-tesztek
Haszongépjármű-tesztek : Biturbós hobbikamion hétvégére - MAN TGL - 2005

Biturbós hobbikamion hétvégére - MAN TGL - 2005

Sokan imádják teherautójukat. Sokan nem tudnak nélküle élni. Legszívesebben éjjel-nappal a keréken vagy előtte ülnének. De a kamionstop minden hétvégén megkeseríti az életüket, és személyautóba kényszeríti őket. Mit tehet ilyenkor aki semmiképpen sem szeretne a földhöz egy méternél közelebb autózni?


Keres magának egy 7,5 tonna alatti alkalmatosságot, lehetőleg szépet, újat, erőset és gyorsat. Nem is kell sokáig keresgélnie, mivel több gyártó is kínál az apró kategóriában alkalmas szerkezeteket. Így a MAN is, aki kissé felfrissítette az L2000-es sorozatát és a keresztségben - az óriás TGA-hoz igen hasonló és jól csengő - TGL nevet adta neki. Négyféle teherbírással, négyféle teljesítménnyel és háromféle fülkével kínálja ezután a megújult csöppséget.

Miért is emmáenn?

A névadás kapcsán fontos megjegyezni, hogy míg a DAF-ot "daf"-nak, addig az MAN-t nem "man"-nak, hanem "M-A-N"-nek kell ejteni, mivel ez a Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg név rövidítése. Igaz a DAF is betűszó (Van Doorne's Aanhangwagen Fabrik), de már régóta, amióta a Van Doorne család nem tagja a cégnek, a DAF-ot mint kifejezést használják a hollandok.

Az MAN nevet az 1841-ben alakult, majd első teherautóját 1851-ben elkészítő Eisengießerei Klett & Comp. cég 1908-ban, negyedik szervezeti átalakulása után vette fel, és az elkövetkező 78 évben változatlanul meg is tartotta. Ebből ma már csak a MAN rövidítés él, amely a több, mint tíz tagú MAN csoport szinte minden tagjának nevében megtalálható. Az MAN Gruppe tagvállalatai a pénzügyi tevékenységektől a vasgyártásig szinte mindennel foglalkoznak.


Ebben dobozban kényelmesen elférne a kisebb, platós változat is

Az új TGL - ugyanúgy, mint elődje - a 7,5-12 tonnás kategóriát hivatott kiszolgálni, amely méretek a megengedett össztömegre utalnak. Bár a négy variációból hétvégén csak a legkisebb jöhet szóba, mégsem kell elkeseredni, mivel a kamionstop idejére gondolva a legkisebb össztömeggel akár a legnagyobb, tíz méter feletti hosszúságú változatot is megkaphatjuk. Bár tíz méteres járműhosszal három tonna terhet szállítani maximum a cipőkereskedők fognak, díjazandó, hogy legalább a lehetőség megvan. Még ha nem is nagyon élhet vele. Már most félve gondolok a hétvégi útszéli mérlegelésekre, amikor fény derül a  47 m3-es doboz valódi befogadóképességére.

-------------------------------------------------------------
A kamionstop
111/1995. (IX. 21.) Korm. Rendelet

a nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozásáról (részlet)

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-ának (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - a törvény 3. §-ának (1) bekezdésében foglaltakra figyelemmel - a Kormány a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya kiterjed minden olyan magyar vagy külföldi hatósági jelzéssel ellátott tehergépkocsira, vontatóra, mezőgazdasági vontatóra és ezek pótkocsijára (a továbbiakban együtt: tehergépkocsi), amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 7,5 tonnát meghaladja.
2. § (1) A rendelet hatálya alá tartozó tehergépkocsival, az ország közútjain
a) június 15-től augusztus 31-ig
aa) szombaton 8 órától vasárnap 22 óráig,
ab) munkaszüneti napokon a megelőző nap 22 órától a munkaszüneti nap 22 óráig,
b) szeptember 1-jétől június 14-éig a megelőző nap 22 órától vasárnap és munkaszüneti napokon 22 óráig
közlekedni nem szabad.
(2) Az (1) bekezdés b) pontjában foglalt korlátozások nem vonatkoznak a nemzetközi forgalomban közlekedő tehergépkocsikra a november 4. és március 1. közötti időszakban.
(3) Ha az (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott időszakon belül a munkaszüneti nap szombat vagy vasárnap előtti, illetve vasárnap utáni napra esik, a forgalomkorlátozást a korlátozott időszak első nap 8 órától az utolsó nap 22 óráig időben folyamatosan, megszakítás nélkül kell alkalmazni.

-------------------------------------------------------------


Rövid, sportos

Ha már hétvége és hobbi, inkább a sportosan rövidre nyírt, 5,8 méter hosszú, apró billenőplatóval szerelt, alacsonyfülkés változatra gondolok. A C jelű fülke csupán a minimális igényeket hivatott kielégíteni, azt azonban nagyon sikeresen teszi. A 995 mm-es padlómagasság már annyira közel van az egy méterhez és az elvárásaimhoz, ráadásul olyannyira tetszik is a minikamion mokány kiállása, hogy szinte a 40 tonnás monstrumoknál érzett izgalommal mászok fel azon az egy árva lépcsőn, ami a földtől alig 58 cm-re igyekszik segíteni a bejutásban.


3 tonna dunakavics

Nem kellett nagyot lépni, a lépcsőről mégis rögtön megpillantottam súlyos terhünket, a három tonna folyami kavicsot. A majd 9 m2-es platóra pakolt kövek kissé megrémítettek. Ekkora teher mellett megmarad-e a sportosság, mert én ettől a csöpp platóstól sportosságot várok. Kis önsúly, kis terhelés, mindenképp érezni szeretném a nagyok és a legkisebb közötti különbséget. Nehogy pont ez a pár kavics tartson vissza!

Utólag elmondhatom: különbség az van. Miután helyet foglaltam az állítható derék- és oldaltámasszal szerelt ülésben, a középkonzolon az első pillanatban 13 vakkapcsolót számoltam össze. Úristen, mi lehet itt akkor, ha mindegyikbe kerül valami? Nekem már a meglévő hét is pont elégnek bizonyult, hogy szükség esetén erős gondolkodásba essek az egyes funkiciókkal kapcsolatban.


Vakon megbízhatunk a kapcsolókban

A legtöbb gombra nincs is szükség ilyen meleg nyári napon. Alapjáratemelő, ülésfűtés, lámpamosó, ABS kikapcsoló és hasonló finomságok sorakoznak a középkonzolon. Ezeknél most sokkal fontosabb a felettük lévő hőfokszabályzó és klíma alapos megismerése és beüzemelése. Majd jöhet az indítás. A 4580 cm3-es, EURO 3-as, négyhengeres, tizenhat szelepes motor 206 lova csöndes horkantások mellett kel életre, mikor félve elfordítom a kulcsot. Rövid melegítés után indulnék is, nyúlok a váltóhoz és ekkor ér az első meglepetés. Mert hogy ez bizony csak hatsebességes. Nem lesz kevés? Kísérőm nyugtatgat, ne izguljak, próbáljam csak ki. Nekiindulunk, érkezik is a második meglepetés.


Két turbó a csövek alatt

7,5 tonna, hat sebesség, 206 lóerő ide vagy oda, úgy száguldunk mint a veszedelem. Alig győzőm kapcsolni a fokozatokat és máris 90-nel megyünk, ami manapság a kamionok elektronikusan szabályozott végsebessége. Honnan ez az erő? Ez már szinte fizikai képtelenség. Kísérőmet faggatva keresem e választ. Vajon milyen forgatónyomaték tartozik ehhez a 206 lóerőhöz? És a válasszal érkezik a megoldás is. 830 Nm 1400-as percenkénti fordulatnál.

Ez több, mint amiről egy ilyen csöpp platósnál egyszerű halandó álmodni mer. Ilyen nyomaték csak különlegesen jól eltalált turbógeometriából eredhet. A fülkében uralkodó csöndes susogásban jól hallatszik a turbó fütyülése, az erő záloga. De hogyhogy nincs turbólyuk? Hogyan lehet egyszerre nyomatékos és gyors is? Egyszerű, kézenfekvő és egyben meglepő a magyarázat.


Vigyázat! Billentéskor az elejét felhajtani!

Ez a kis közösnyomócsöves, kipufogógáz-visszavezetéses motor biturbós. Egy kisebb az alacsony fordulathoz és egy nagyobb, tehetetlenebb, ellenben erősebb arra az időre, amikor már nincs hiány kipufogógázban. Így szinte a motor teljes fordulatszám tartományában elegendő a töltés így az erő sosem apad. De vajon elegendő ez a motor egy 12 tonnás 10 méteres, nagyfülkés TGL-hez is, amiben ráadásul a könnyen és gyorsan kapcsolható kézi váltó helyett egy robotizált szerkezet dolgozik? Mivel az automatizált váltó ugyanazt a hatsebességes ZF egységet rejti, mint a kézi kapcsolású párja, csupán a kapcsolásokat és a kuplungolást végzik segítőkész munkahengerek, nem voltam biztos a sikerben.


A mindenttudó karok

Átültem, az ülés mellé helyezett forgókapcsolóval kiválasztottam a haladási irányt és indulhatott a menet. A sebességfokozatokat az egyik jobboldali bajuszkapcsolóról módosítható ízlés és az automatika engedékenysége szerint. Ugyanerről a karról vezérelhető a tempomat is, míg rövidebb párja a 150 lóerős motorfék kézi vezérlését teszi lehetővé.

Ha lusták lennénk kapcsolgatni, a motorféket egy kapcsoló segítségével a fékpedálra is köthetjük. Ezután a pedál érintése először az elektronikus motorféket, majd a kerekekre ható, szintén elektronikusan vezérlet légféket üzemelteti igen kiválóan, jól adagolhatóan.


Itt a kuplung? Hol a kuplung?

De most nem fékezni szeretnék, hanem kipróbálni, mit kezd 206 lóerő 12 tonnával és egy kézi váltónál mindenképpen lassúbb robotizált szerkezettel. Tekerő D-be és hadd szóljon. Az elindulás hibátlan. A munkahenger emelkedőn is rángatás nélkül engedi össze a kuplungtárcsákat. Csupán csak a fék kezelésére kell vigyáznunk, hogy amíg nincs kellő tapadás a kuplungban, addig nehogy megguruljon a szerkezet.

Hihetetlen, de tizenkét tonna sem okoz gondot a 4,5 literes motornak. Itt jelentkezik igazán a dupla turbó előnye. A több mint öt és fél tonna lespaniferezett vassal és a majd hat és fél tonna önsúllyal is könnyedén boldogul a motor. Nem véletlen, hogy az MAN biturbós motorjai a kamionversenyeken is olyan jól szerepelnek.

Spanifer
Spanifer gurtninak hívják azt az általában 50 mm széles, a rögzítéstechnikában használt, fonott, lapos szíjat, amelynek egyik végére egy racsnis szerkezetet erősítenek és ennek segítségével a rajta átfűzött másik spaniferrel, vagy szíjjal biztonságosan a platóra rögzíthető az árú. Vigyázni kell azonban: csupán a spanifer nem tartja helyén a rakományt. Azt még ékeléssel és egyéb eszközökkel biztosítani kell a véletlen elmozdulással szemben. Megfelelő rögzítés hiányában egy fékezéskor a rakomány akár a fülke hátfalát is könnyen áttörheti.


A kényelem első záloga

Mindkét teherautóval öröm az autózás a hihetetlenül csöndes fülkében. A nagyobb fülke légrugózása jó szolgálatott tett Budapest kétes minőségű útjain. Egy-egy gödörből csupán egy billenés és egy szusszanás jutott az utastérbe. A két kipróbált TGL majdnem ugyanolyan, mégis merőben különböző volt. A belső tér valahogy kiforrottabb az LX jelű magasabb és ráadásul magasított fülkében.

A középkonzol húsz kapcsolóhelyéből tízet a fedélzeti számítógép-navigáció páros vezérlője váltott fel, míg a maradék tíz hely csordultig lett kapcsolókkal. Még a rámpatükör is elektromos állítású és fűthető. A technika minden rezdülését a nagyméretű központi kijelzőn követhetjük nyomon, még a Blaupunkt navigáció is ide küldi az útiránnyal kapcsolatos instrukcióit.


A kényelem második záloga

A vezetőülés is sokkal összetettebben állítható kisebb társánál, és ami a legfontosabb, két teljes értékű ágy helyezkedik el mögötte. Az 1645 mm-es belmagasságból 923 jut a két 2005 mm hosszú és 740 mm széles fekhelynek. Egy 12 tonnás teherautótól fejedelmi helykínálat. Arról nem is beszélve, hogy beépített hűtő, asztal és egy belülről is hozzáférhető tárolórekesz szolgálja a sofőrök kényelmét. A nagytestvérnél vigyázni csak az irdatlan túlnyúlással kell, mivel a 7250 mm hosszú felépítményből több, mint 3 méter a hátsó tengely mögött van.

Képzeljék el, olyan ez, mintha úgy kellene közlekednünk az utcán, hogy egy három méteres seprűnyél áll ki a hátunkból. Nem könnyű a forgolódás, beláthatjuk. De ettől egyenesen még könnyen futhatunk. A 12 tonnás TGL is egyenesben van elemében. Fütyülnek a turbók, egyik a másik után, forog a tengely, susog a szél. És mindezt akár hétvégén is.

 
linkek
Virtuális Trabant Nevelde
 
képek
 
Videók
 
Videók 2
 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!