hírek, képek, stb., avagy www.gportal.hu/landrover
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Top 5
 
Számláló
Indulás: 2005-06-21
 
G-mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Haszongépjármű-tesztek
Haszongépjármű-tesztek : Scania a Windows alatt - Scania R580

Scania a Windows alatt - Scania R580

A svédek büszkék az acéljukra. A magyarok is - a svédek acéljára. Pláne, ha ez az acél némi műanyaggal karöltve kamionná áll össze. És ha mindezt egy V8-as, 580 lóerős, eredeti svéd motor gyorsítja amerikai feltöltővel, magyar kerekeken. Ki tud erről könnyek nélkül, elfogulatlanul beszélni?


Zárt körülmények közt már korábban kipróbálhattuk a Scania új R sorozatú kamionját és szinte tökéletesnek láttuk, pedig akkor még sok apróság rejtve maradt előttünk. Most, hogy az idei hannoveri haszonjármű kiállításon egy nemzetközi zsüri a szokásos módon megválasztotta a 2005. év mindenféle legjobbját, már egész más szemmel ültem az R volánja mögé. Ugyanis a Scania idén is nyert, a változatosság kedvéért a kamionok között.

Truck of the Year 2005
1.Scania R-széria : 92 pont
2.MAN TGA : 80 pont
3.Renault Mascott : 28 pont


A kitüntető Truck of the Year 2005 cím hallatán a svédek rögtön útnak indítottak egy minden földi jóval felszerelt, 40 tonnás R580-ast, hogy körbejárja Európát a hírrel. Így kicsiny, de lelkes Scaniavásárló hazánkban is töltött egy hetet a csúcsszerelvény, hogy megtudhassuk, miért is pont a svéd R mellett döntöttek Németországban. Először a svéd rendszámú kamion svéd sofőrjével ismerkedtem meg, aki azonnal kezembe adta a 16,5 méter hosszú, 40 tonnás kamion kulcsát, amit remegő kézzel fogadtam el, mivel ennek birtokában akár 4 órát tölthettem kötetlen közúti ismerkedéssel.


A hatalmas fülkeajtót kinyitva és a fedélzetre felkapaszkodva fekete bőrülés fogad, rajta egy 40 cm átmérőjű Scania logóval. Elhelyezkedve - a svédektől megszokott - minden elképzelhető és néha még egy-egy elképzelhetetlen irányba is állítható fotelben, megpróbáltam magam bekötni, ami elsőre nem sikerült. Aztán másodikra sem. Az ülésbe integrált öv legelszántabb próbálkozásaim ellenére sem engedett. Szerencsére jobbról jött a súgás így hamar kiderült a működésképtelenség oka. Gyújtás nélkül az elektromos vezérlés rögzíti az öv helyzetét, tudatosítva a vezetőben, hogy az övfeszítő ilyenkor még működésképtelen. És valóban, amint felgyulladtak a kontrollfények, kilendültek a mutatók, rögtön engedett a szíj.


Míg az övvel bajlódtam, nem várt dolog történt. A műszerfal érintőképernyőjén legnagyobb meglepetésemre egy 500 MHz-es Pentium III-as bootolását követhettem figyelemmel. Ahogy szépen komótosan betöltődött a Windows 2000, majd beindultak a külön az R kiszolgálására íródott modulok, elgondolkoztam, hogy ezentúl nem csak gumi, motor vagy váltóproblémával, hanem vírusos megbetegedésekkel is az út szélére kényszerülhetnek az utak óriásai.


Szerencsére az Interactor 600-nak nevezett egység működésképtelensége esetén csak a DVD és CD lejátszás, a navigáció, a menetadatok rögzítése, a kiegészítő kontrollműszerek, a külső kamera, valamint a GSM-alapú telefon és folyamatirányítási rendszer használata válik lehetetlenné. A kiforgatható képernyő ugyanis ilyen és ehhez hasonló szolgáltatásokkal áll a fedélzeten dolgozók rendelkezésére. Ezek mind hasznos, de szerencsére nélkülözhető funkciók.


A könnyebb adatbevitel érdekében egy USB-porton keresztül touchpad-del ellátott billentyűzet is csatlakoztatható, amivel egyszerűen és gyorsan írhatunk SMS-t, vagy vihetjük be a kívánt céllálomást. Svéd útitársam legnagyobb sajnálatára Magyarország továbbra is csak mint nagy homokozó, egyöntetű sárga színnel szerepel a GPS térképeken, így Biatorbágy megközelítéséhez is papíralapú navigációt kellett igénybe vennie. Hiába a drága technika, hiába a nyelvtudás, ha hazánkban sem térképek, sem angolul beszélő népesség nem segíti európai uniós társaink tájékozódását.


Ezután, ha már úgyis ráadtam a gyújtást és a Windows is rendben elindult, nem sok értelme halogatni az elkerülhetetlent. Beindítottam a motort és hallgattam a férfias morgást: kétszer négy henger, egyenként kétliteres lökettérfogattal. A hengerenként felszabadítható 72,5 lóerő nem tűnik soknak, de erejüket V-alakban összeadva ez már 580 ló a 40 tonnához.


De ehhez előbb szükség van egy olyan váltóra, amely képes ezt a hatalmas erőt és a hozzá tartozó - 1100 és 1300 percenkénti főtengelyfordulat között ébredő - 2700 Nm forgatónyomatékot megbízhatóan az útra továbbítani. A Scaniánál erre 12+2 sebességes váltót építettek, esetünkben Opticruise vezérléssel. Ezt a szerkezetet eddig csak a Scania buszokban próbálhattam, mivel legutóbb csak hagyományos, mechanikus váltós R-ekhez juthattunk. De most eljött az igazság pillanata, így vidáman tekergettem a jobb oldali bajuszkapcsoló karimáját, ugyanis innen szabályozható a váltó-retarder páros. A kuplungpedál benyomásakor az automatika rögtön kettest kapcsol.


A tengelykapcsoló felengedése után nincs más dolgunk, mint gázt adni, kormányozni és türelmesen várni, hogy a 40 tonna vas felgyorsuljon. Az első pár váltásnál még érezni, hogy bőven van súly mögöttünk, aztán ahogy elérjük a 30 km/h-t, mintha szárnyakat kapna a monstrum. Határozottabb gázadásra a váltó 5-ösből 8-ast, majd 10-est kapcsol, legvégül pedig - úgy 70-75 környékén - a 12-ben állapodik meg. Innen már gyerekjáték az úton tartani a mindenfelé dönthető és húzogatható fekete bőrkormánnyal, melyen rengeteg különféle nyomógomb található.


A fedélzeti kontrollműszer is innen vezérelhető, melyet az Interactor 600 mellett már nem neveznék számítógépnek. Ezen többek között lehívhatók a motor menetadatai, a szervizfunkciók és a nyergesvontató hátsó négypontos légrugózással szerelt tengelyének pillanatnyi terhelése. A kormányról vezérelhető továbbá a rádió, a sebességtartó és a lejtmenet-szabályozó is. Ez utóbbi a retarder 5 fokozatából négyet használ fel arra, hogy igényeink szerint lejtőn is állandó sebességen tartsa a szerelvényt.


De ehhez nem kell feltétlenül a gombok között keresgélnünk. Az Opticruise bajuszkapcsolójának alján lévő tologatót Aut állásba nyomva lejtmenetben a fékpedál rövid érintése után az elektronika automatikusan tartja a kívánt sebességet. Ha pedig átvennénk a vezérlést, kikapcsolhatjuk a váltó- és a retarder-automatikát is, ezek utána a bajuszkapcsoló fel-le nyomogatásával tetszésünk szerint válthatunk, előre-hátra húzogatva pedig a lassítóféket szabályozhatjuk.


Hiába azonban a 2400-as motorfordulaton ébredő 304 kW lassítóerő, ami olyan, mintha 420 lóerő próbálna meg visszatartani minket, a 40 tonnás szerelvény megállításához a tárcsafékekre ható fékpedál használata is szükséges. Igaz, nem nagyon kell erőlködni, mivel itt is elektronika teszi a dolgát és nem csak a vontatón. Autópályán, fő- és mellékutakon kanyarogva szinte személyautósan vezethető az R. Csupán két dologról nem szabad megfeledkezni. Az egyik a jármű mérete, a másik pedig, hogy hiába az automatizát váltás, megálláskor kuplungot kell nyomni. Tapasztalatból mondhatom, inkább nem áll meg a szerelvény, de a 16 literes motor nem könnyen fullad le.

Ezen kívül hétköznapi esetben igazán semmi más dolgunk nincs. A mindenféle stabilizáló rendszer és az ABS a félpótkocsira is kihat, és amit csak lehet megtesz a kamion úton tartása érdekében. Persze csodák nincsenek, hiába az elektronikák tömkelege, a vezetőnek mindig észnél kell lennie. Fontos hogy ébren maradjon, hogy jól lásson, hogy kényelmesen pihenhessen és úgy általában jól érezze magát a munkahelyén.

 
linkek
Virtuális Trabant Nevelde
 
képek
 
Videók
 
Videók 2
 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!