hírek, képek, stb., avagy www.gportal.hu/landrover
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Top 5
 
Számláló
Indulás: 2005-06-21
 
G-mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Haszongépjármű-tesztek
Haszongépjármű-tesztek : Csak kormányozni kell - Scania Irizar Century

Csak kormányozni kell - Scania Irizar Century

Bőr, villanyablak és digitklíma - a magyar piacon azt mondanák rá, fullos. A bőrüléshez természetesen rendelhető rózsafabetétes bőrkormány, itthon csak fa műszerfallal lehet eladni.

Gracza Zoltánt - az autóbuszok iránti vonzalma szinte a skrizoféniába hajtja. Hétközben rendszergazdaként dolgozik és programozó matematikusnak tanul az ELTÉ-n, de hétvégén beugró soförként BKV buszt vezet.

-Jó pár kilométert levezettem már az Ikarus 200-as és 400-as típusain, de ezelőtt még nem próbáltam olyan buszt, amelyikkel az ember egy ledolgozott nap végén még megy egy kört, csak úgy, mert tetszik. Két kifogásolható dolog volt az Irizar felépítményen: a szűkös vezető tér és a napellenzők.

A vezetőülés állíthatóságának az utastér-elválasztó fal szab határt. Kényelmes támlaállásnál a térdem volt a nyakamban, az ülőlap hátrébb tolásával a támla derékszögnél koppant a falon. Ezt az apróságot ellensúlyozza, hogy elindulás után a kormányzáson kívül mindent végezhet elektronika, így a semmittevéshez bőven elég a lábtér. A szélvédő napellenzőit a műszerfalról vezérelhető kis szervomotorokkal állítgathatjuk, de sajnos napnyugtakor lejjebb engedve betakarják a tükröket.

Az első elindulás előtt ajánlatos tanulmányozni a légkondi használati utasítását. Még jobb, ha viszünk magunkkal valakit, aki ért hozzá, mivel a vezetőülésből a döntött folyadékkristályos kijelző csak igen korlátozottan látható. Én még jó látási viszonyok között se igazodtam ki a rengeteg funkción. Valószínűleg ez csak megszokás kérdése, mivel a Scaniás ember kente-vágta a témát.

A pneumatikus oldalfalnyitás mellett örökre a múlt ködébe vész a kép, mikor a helyi Volán dolgozója izomtrikóban, munkáskesztyűben egy akkumulátorkulccsal feszegette a busz oldalán a lemezeket. A gép vezetése élmény volt. Ezzel a busszal bárki elboldogul, ha sikerül elindulnia és nem megy neki semminek. A robotizált váltó úgy működik, mintha a közlekedési versenyt nyert Józsi bácsi kapcsolná a sebességeket, csak ez kétszer olyan gyors. A megfelelő fordulat elérése után visszaveszi a gázt, kuplungol*, vált, kuplung vissza és újra gázt neki. Eközben a sofőr végig nyomhatja a pedált ahogy tetszik, a motor nem pörög föl, a váltó nem ránt. Azt hiszem, kis kompromisszumokkal elsőrendű munkatárs lehet a Scania-Irizar páros.

*Az Opticruise NEM KUPLUNGOL, csak egyezteti a fordulatszámokat (ha kell gázfröccsöt ad, ha kell elveszi a gázt, vagy akár a bubuval is csökkenti a motorfordulatot) (a Scaniás ember - Héjj Demeter)


Az autóbusz két fontos egységből áll: a motorral szerelt alvázból és a felépítményből. Ritkán készül házon belül mindkettő. A régi Ikarusok is szinte mindig Rába alvázra épültek. Az alváz -és motorfejlesztés nagyon költséges mindkettőre felépítményt gyártó cégeknek nem mindig van kapacitásuk. Autóbuszból körülbelül tizededannyi fogy, mint teherautóból, csak bizonyos eladott darabszám felett éri meg a házon belüli fejlesztés.

Spanyolországban van vagy harminc felépítmény gyártó cég, az Irizar az egyik legnagyobb. Régebben többféle alvázra épített autóbuszt, a kilencvenes évektől azonban egyre jobban összeszűrték a levet a Scaniával. 1998 óta mind az eladást, mind a szervizhátteret a Scania biztosítja. Európában ez több mint 1200 Scania márkaszervizt jelent.

Az összefonódás mindenki számára előnyös. A gyártók és a vásárlók is jól járnak, mert például egy Scania alvázra épített Ikarusz esetében a felépítmény és a hajtás hibáit különböző helyen szervizelik, ezzel szemben az Irizar virtuális Scania termék: megveszik a Scaniánál, szervizelik a Scaniánál.

A Scania több gyáregységben (Svédországban, Lengyelországban, Dél Amerikában, Mexikóban), legyártja az alvázat és a meghajtást. Évente. 4-5000 db-ot Az alvázépítés jól gépesített, de még mindig sok kézi munkát igénylő folyamat. Az autóbusz alvázának komponensei 85 százalékban azonosak a teherautóéval. A három méter tengelytávú, a hossztartóknál összecsavarozott alváz vasúton, vagy teherautón érkezik Spanyolországba az IRIZAR hoz. Amikor megérkezik, darabokra szedik és lebontják róla az elektronikát.

Karosszálási módszerek
Kétféle karosszálási módszerrel dolgoznak. Az egyik, hogy az alvázelemet szétfűrészelik és egy rácselemet építenek a két tengely közé. Ez tulajdonképpen csomagtér is. Erre az alvázra elemenként építik a karosszériát. A zártszelvényeket fokozatosan illesztgetik egymásra, majd burkolják, így készül a komplett busz. (pl. IKARUS Egyedi Autóbuszgyár Kft.)

A másik módszer, hogy az alváz minden paraméterének ismeretében előre egy hegesztő sablonban elkészítik a teljesen kész zártszelvény vázat, és daruval emelik az előkészített alvázra. Így dolgozik az Irizar.

Az első nap az alvázra emelt előre legyártott felépítményt csak illesztik. A második nap lemezelik, és sablonokkal ellenőrzik a pontosságot (pl. az ajtók illesztéseit). Szegecselést nem alkalmaznak, az elemeket és az egy darabból készült alumínium tetőt ragasztják. A ládatér szerkezete és a ládatér ajtók alumíniumból vannak. A hátfal és a homlokfal egy darabból készül üvegszálas műanyag.

A második nap éjjelén megkapja az epoxigyanta bevonatú - csúnya zöld - korrózióvédelmet. A harmadik nap az egy darabból készült óriási oldallemezt feszítik rá. Ez többszörös korrózióvédelemmel ellátott acéllemez. Ragasztják, majd belülről ponthegesztik. Ez fontos, mert a megfeszítetten és rögzített lemez feszültsége nagyobb merevséget biztosít. A vázszerkezeten kívül ez az oldallemez és az üvegek is teherviselő elemek.

Ha az összes külső elem a helyére került, a fényezőrészlegben három napot tölt, és ismét korrózióvédelmet, majd égetőkemencében két réteg festéket kap. Az üvegek beillesztése előtt készül el a belseje. Előre gyártott elemekből áll össze. Pl. a WC fülkét előre összeszerelik, és készen illesztik a buszba. A burkolásra használt szendvicsszerkezetű hang és hőszigetelő anyagok tűzállóak, a motor és az összes hőforrás kiemelten védett. A komplett felépítmény tizennégy nap alatt készül el. Az Irizar hat gyártósorral dolgozik és körülbelül 1300 db az éves termelés.

A készre szerelés utáni pár napban a megrendelt különleges kiegészítőkel látják el. Kamerát, komputert, és ha igény van rá, akár tárgyalót, bárpultot, minden utasnak folyadékkristályos kijelzős DVD lejátszót is. Többnyire 49 előre néző üléses turistabuszt gyártanak, de mindig vannak érdekes kérések. Magyarország ebben is különleges, ugyanis az első sor ülés a hazánkba érkező buszokon lejjebb van. Így nem nagyon dönthető, cserébe nyolc panorámás VIP hely értékesíthető.

Az Irizar buszok motorpalettája a 230 lóerős 9 literestől a 420 lóerős 12 literesig terjed. Az általunk tesztelt Irizar Century-ba a legerősebb 420 lóerős soros hathengeres 24 szelepes Scania dízel motor volt. Euro 3-as motor elektronikus vezérléssel turbófeltöltővel és töltőlevegő visszahűtéssel.

Ezek a motorok 1100-1300 fordulat körül adják le a legnagyobb forgatónyomatékot: 2000 Nm-t. Ilyenkor kitapossák maguk alól a hegyet, és igen jól gyorsulnak. Ha kell, az automata fokozatokat ugrik át, és kettesével vált fölfelé. Bátran harcba száll a személyautókkal is.

Fogyasztása 23 liter körüli, ha legfeljebb 1300-al pörgetjük. Ha állandó 2000-es fordulattal hajtják, bizony benyal 40 litert is százon. De egy autóbuszt 1500 fölé nem illik pörgetni, kivéve ha retarder vagy bubu fékezi, mert akkor 1800-2000 körül forog, gáz nélkül.

Bubu és a Retarder
Mindkét berendezés lassítófék. A klasszikus fékek mellett az autóbusz biztonságos fékezését segítik elő. Egyes típusokon vagy csak az egyik vagy mindkettő megtalálható. Bubu:
Hangutánzó szó. Az Ikarusz sofőrök az autóbuszok lassításakor halható jellegzetes hang után nevezték el. Tisztességes neve: kipufogófék. Lassításkor egy speciális szelep elzárja a kipufogó útját, így a hengerekben kialakuló nyomás a hajtásláncon keresztül intenzíven fékezi a járművet. A szelepet külön kapcsoló és általában hidraulika működteti.

Retarder: A hajtásláncba iktatott hidraulikus vagy elektronikus fékező berendezés. A hidraulikus rendszer esetén a csillapító közeg olaj, és a folyadékok tehetetlenségének elvén, ellenáramos vagy fojtószelepes csillapítással működik.
Elektronikus csillapítás esetében az indukciós mágnesesség csillapítását használják ki egymással ellentétes tekercsekkel. A retarder hatása több fokozatban változtatható, és külön több állású kapcsoló működteti.

 

Az Irizar Century-nél a váltóba építették a Scania saját, olajos, szelepes csillapítású retarderét. Üzem közbeni melegedése miatt külön hűtési rendszere van. A műszerfalon egy dzsojsztikszerű botocskával kapcsolható. Nyolcvannál a kart megrántva, a fékpedál érintése nélkül az első négy utast a szélvédőre tapaszthatjuk. Brutálisan fog.

Ha szükséges, együttműködik a Scania Opticruise automataváltóval, és a retarder fokozatainak automatikus kapcsolásával lejtmenet esetén sebességtartásra is használható. Természetesen kipufogófék is van: elektronikus vezérlésű terhelés -és fordulatszámfüggő pillangószelep (a klasszikus megoldás bowdenes vagy mágnes kapcsolós volt).

Egy kapcsolóval a retardert és a kipufogóféket is a fékpedálra köthetjük. Fékezéskor először a retarder majd a kipufogófék aktivizálódik, csak utánuk az ABS. Ez a legbiztonságosabb megoldás. Kevésbé melegszik a fékbetét, és biztonságosabb a megállás. A retarder miatt a fékbetét élettartama is megnövekszik, gyakran csak 200 000 - 500 000 kilométer után válik szükségessé a csere.

A váltó Scania Opticruise rendszerű 8 sebességes félautomata. A váltómű szerkezete hagyományos mechanikus váltó, amit szervo működtet. Van kuplung is, váltókar is. Számítógép vezérelt pneumatikus szerkezet végzi a váltást, és még a gázkezelést is.

A váltókaron kiválasztható, hogy automata vagy kézi módon történjen a váltás. Az indulás automata üzemmódban is klasszikus módon történik, tehát a kuplungot kezelni kell. Alapból felajánlja a kettes sebességi fokozatot, amit erős emelkedő esetén a sofőr módosíthat. Elindulás után nem kell többet foglalkozni a váltással, úgy működik mint egy hagyományos automata.

Menet közben a váltókar jobbra és balra pöckölésével módosítható a fokozat. Automata üzemmódban hiába váltunk vissza, ha az elektronika úgy gondolja föl fog váltani. Kézi üzemmódban ez kiküszöbölhető akár tiltásig kínozhatjuk a gépet. A sofőrnek nincs sok dolga. Normál esetben csak a tempomatot és a retarder kar gombját nyomogatja, elmegy kávézni és néha kományoz egy keveset.

A váltót rükvercbe téve automatikusan bekapcsol egy monitor, és azonnal látható, minek készülünk nekitolatni. Ha pedig a hátsó utasajtót nyitjuk, a monitoron a le -és felszállás követhető nyomon. Erre szükség is van, ugyanis a belső tükrükből a fránya mikrosütő takarása miatt nem látszik az ajtó. A kormány a könnyebb beszállás érdekében előre dönthető. A kormányoszlopot az Irizar a Scania a kamionoktól örökölte. Ez bevált, 600000 döntögetést kibír, ezért a Scania nem gyárt más szerkezetet.

Az alváz emelhető és süllyeszthető. Az utasok könnyebb beszállását segíti az opcióként rendelhető térdelő funkció: az autóbusz jobb elejét az ajtónál pár centit lejjebb engedi. Indulás után kb. hat perc után ismét szintbe áll. Az automatika haladáskor három érzékelővel igyekszik megtartani a vízszintet. A híd alá szorulás veszélye esetén alváz körülbelül hat centivel süllyeszthető.

A mackó
A tesztbuszon opcionális vezetőoldali ajtó volt. A könnyebb beszállás mellett azért is jó, mert ilyenkor a vezetőülés alá páncélszekrény is rendelhető. Természetesen, ha nincs oldalajtó, lehet kifordíthatós az ülés, de a széf csak bal oldalról érhető el, ezért akkor nem használható. Általában a széfnek a sofőrök jobban örülnek. Igazán biztonságos hely, feltöréséhez az alvázat kéne megbontani.

A szélvédő előtt ötven literes hűtő van. Állófűtés és digitklíma gondoskodik az utazóközönség igaz kényelméről. Hidegben a busz belső hőmérséklete akár egy hétre előre is beprogramozható. Ilyenkor a felmelegített hűtőközeg a motort is melegíti. A klímaberendezés befúvó rendszere akár percenként is képes megcserélni a busz egész levegőmennyiségét. Az utastér és a gépkocsivezető környezetének hőmérséklete külön szabályozható. Két fok eltérés lehet, plusz-mínusz.

A ládatér - a csomagtartó - gombnyomásra nyílik. Szinte az egész utastér alatt húzódik (12,5 m3). Ott található az ivóvíztartály, egy nagy nyomású mosóberendezés és a porszívó. A szigetelésre rendkívül nagy hangsúlyt fektetnek, hogy a csomagok nem porosodjanak. A sugárbiolgiai szigetelésekhez hasonlóan a ládatérben túlnyomás van. Az utastérből 2 ventilátor levegőt nyom a ládába, így a por bejutása lehetetlen. Egyszer egy takarítás után a mosóberendezést nem zárták el rendesen, és szivárgott a víz. Olyan jól szigetelt az ajtó, hogy másnapra a becsukott poggyásztér megtelt vízzel.

A hátsó ajtó mellett egy koporsó nagyságú sofőrpihenő található. Kívülről és belülről is megközelítheti a kígyótestű drájver. Radiátor melegíti a kuckót, rádió -és telefonkapcsolat van a fedélzettel. Igazi mazochisták olvasólámpát is igényelhetnek.

Még egy csodálatos magyar specialitás található a busz hátulján: gömbfejes vonószem. Ilyet már sehol Európában nem használnak. Az európai szabvány csapos vonószemet le kell cserélni, a kimagaslóan biztonságos, személyautók hátulján megszokott vonószemre. Egy cementkeverőt bizonyára könnyedén elvontat, de kajakokkal megrakott utánfutót nem szívesen bíznék rá. Nincs mese, Magyarországon a hatályos jogszabályok szerint csak ilyen göbfejjel vizsgázhat.

A Volán tenderek alapvetően meghatározzák a magyarországi piaci helyzetet. A maga idejében nem rossz Ikarus csökkenö darabszámban ad el, miközben az import buszok aránya nő. Ma már a legjobb és a legkedvezőbb árú buszok kerülnek piacra.

SCANIA
Scania (Skĺneland) a skandináv félsziget déli területe. 20 000 km2 területen fekszik. A történelmi Scania négy provinciát foglalt magában: Skĺne-t, Halland-ot, Blekinge-ot és a Bornholm szigetet. Ma Skĺne, Halland and Blekinge Svédorszég része, Bornholm pedig dániához tartozik. Megyeszékhelye Malmö.

Irizar Century 12.35 felépítmény műszaki adatai: Teljes hossz: 12000 mm
Teljes szélesség: 2550 mm
Belső magasság: 2045 mm
Külső magasság: 3592 mm
Első kinyúlás: 2695 mm
Önsúly: 13100 kg
Utasülés: 49 db
Csomagtér: 10,5 m3

Scania K124 EB 4x2 NI 420 alváz műszaki adatai:
Motor: D12 01, négyütemű, soros, hátsótengely mögött hosszirányban elhelyezett, 24 szelepes, hathengeres dízelmotor, EURO3
Sebességkorlátozó: 100 km/h
Zajszint: 90 dB
Maximális teljesítmény: 420 LE 1900 1/min
Maximális nyomaték: 2000 Nm 1100-1300 1/min
Váltó: GR801R, 8 sebességes, retarderes, Scania Opticruise elektro-pneumatikus intelligens automata/félautomata váltószervóval
Differenciálmű: R660, áttétel: 1:3,07
Fék: elöl-hátul tárcsafék, ABS, TC, automata kipufogófék, SCANIA retarder - manuális és automata kapcsolási lehetőség.
Üzemanyagtartály: 600 literes, dupla, rozsdamentes acél

 
linkek
Virtuális Trabant Nevelde
 
képek
 
Videók
 
Videók 2
 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?