hírek, képek, stb., avagy www.gportal.hu/landrover
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Top 5
 
Számláló
Indulás: 2005-06-21
 
G-mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Haszongépjármű-tesztek
Haszongépjármű-tesztek : A kamionos személyautója - Használtteszt: Citroën Berlingo 1,6 Modutop - 2003

A kamionos személyautója - Használtteszt: Citroën Berlingo 1,6 Modutop - 2003

Ha nehéz tehergépjármű vezetésével keresném a kenyerem, Berlingót vennék a civil útjaimra. Akkor nem beülnék a személykocsiba, hanem felmásznék a vezetőülésbe; a pedálokat nem valahol elöl keresném, hiszen itt vannak a függőlegesen elhelyezkedő alsó lábszáram alatt.


Jólesően konstatálnám, hogy a fejem fölötti tágas térben polcok és rekeszek várják a hosszú utakon nélkülözhetetlen tárgyaimat: kedvenc country-cédéimet, autós atlaszomat, a vámolás gyorsításához indokolt cigarettás kartont, hogy a baseball-sapkáról és (ezt meg ne tudja az asszony) az óvszeres dobozról ne is szóljak.


Tekintetemet szabadon futtatnám végig a környezeten. A hatalmas és meredek szélvédőről megállapítanám, hogy a legkevésbé sem korlátozza a kilátást. A sebességkorlátozó automatika értékéhez szokott érzékszerveimet jóindulatúan figyelmeztetné a szél- és motorzaj, illetve az elsuhanó táj kellemetlen felgyorsulása, hogy ez már nem a nekem való tempó-tartomány. És nem kellene lemondanom a közúti haladás hasznos voltáról, ugyanis annyi ingóságot nyelne el a személyautóm, hogy órákba telne ki- és bepakolni. A fenébe, egy kisebb targoncával könnyebben menne - vajon abból is árulnak háztáji méretűt?

Kikövetelt kompromisszum
Nálunk az autóvásárlás praktikuma messze a kedv diktálta választás előtt jár. A termelőkapacitások hatékonyabbá tételében érdekelt kisteherautó-gyártók remekül ráéreztek a kelet-európai kisvállalkozó (vegyesboltos, villanyszerelő, kisbútor-asztalos stb.) kényszerhelyzetére: vagy új személyautót vesz, vagy furgont - a kettő együtt ritkán megy. Vagyis dehogynem, nézzünk csak körül útjainkon, majdnem ritkább már a hagyományos autóforma. Egyterű-egyterű hátán, púpos kombik, második-harmadik üléssorral felszerelt áruszállítók, muszáj-limuzinok: funkcionális mind. Kapok majd ezért is hideget-meleget, de hol másutt lehetett volna ilyen elfajzott, széle-hossza egy négykerekűvel telehinteni a piacot, mint a WagonR+? Hogy egy aktív antiszuzukista ismerősöm gondolatait idézzem: befér a família, meg pár karton konzerv, és irány Jesolo - alsó-közép átlagszínvonal, 72 hónapos részletre... (a szerkesztőség természetesen nem kíván ezzel a különösen reakciós véleménnyel azonosulni).


Igen, a Berlingo Multispace személygépkocsi, de nem kell túl messze menni tőle, hogy furgont lássunk benne. A megszokotnál 40 centivel magasabb tetősík, hatalmas függőleges oldal- és hátfal, hátul tolóajtók, terjedelmes csomagtér: mind szükséges elem a kisteherautóknál. A pasztellszín külső azért elgondolkodtató, valahogy a fehér ugrik be automatikusan a vállalati beszerzőknek. Bent hatásosabb a mimikri. Világos drapp mennyezetburkolat napfénytetővel, vidám, színes betétek a műszerfalon és az öt ülésen, rengeteg fejtámla, dupla légzsákra figyelmeztető felirat, piperetükör a napellenzőben, CD-lejátszóval kombinált rádió, légkondicionáló pollenszűrővel, villanytükör (csak a jobb oldalon, haha), motoros ablakok - jogos elvárások az alsó-középkategóriában. Most próbáltam ki: gömbölyded elejével, ebben a világos türkiz színben, ezzel a felszereltséggel nem is olyan nehéz egy, az autókérdésben már-már finnyás hölggyel elfogadtatni e Citroënt. Tényleg csinosabb, mint egy Dobló vagy egy Kangoo.


Két-három eleven gyerkőccel elindulni a jó messze lakó nagyszülőkhöz a hasonló árban kapható "Golf"-kategóriájú személyautókkal szinte képtelenség. Csak a legszükségesebb szállítanivalók: babakocsi a kisebbeknek; rollerek vagy biciklik a nagyobbaknak; XXL-es hűtőtáska az útmenti terülj-asztalkámhoz; bőséges váltóruházat a mindenhonnan fenyegetően támadó piszokfoltok miatt. Esetünkben viszont a hét közbeni áruszállítás után visszahajtható a helyére a hátsó pad - máris ötszemélyes buszlimuzinban ülünk.


Az említetteket könnyedén elnyeli a köbös csomagtartó. (Ami akkora, hogy a fotók készítése közben - bár hosszasan gondolkodtam, mi maradt ki - nem jutott az eszembe, hogy a hátsó ülést összehajtva is lehetne kattintani egyet.) Haszonjárműves méretei révén a hosszú együttlétet nehezen viselő csemetéket biztosan nem zavarják majd a máshol összekoccanó térdek és vállak. Jó nagyot kell nyújtózkodniuk a biztonsági öv ölelésében, ha unaloműzés gyanánt hajba akarnak kapni. Egyedül a tettleg fegyelmezés megy nehezen: bár szabadon lendítheti, igen hosszú felső végtag kell a szülőnek.

MODUTOP panorámatető tárolórekeszekkel
A Berlingo Multispace egyik fontos marketingeleme a külső tetőtartóból, öt (nem nyitható) ablakocskából, belül négy fedeles csomagtartóból, egy T-alakú polcból és egy hátsó ventillátorból álló tetőrendszer. Figyelmességből néhány lámpát és 12 voltos csatlakozóaljzatot is elhelyeztek.

A külső csomagtartó-sín némi szereléssel hossz- vagy keresztirányú lehet. 70 kilós terhelhetősége bőven elég mondjuk 5 pár síléc és síbakancs nyom nélküli eltüntetésére egy öblös tetőboxban.

Az ablakok tisztán dizájnelemek, mivel szellőztetésre nem alkalmasak, és a csillagos égbolton sem kocsiban ülve szokás elandalodni. Ráadásul általuk a nyári tűző nap könnyedén talál újabb felmelegíthető felületeket a belső térben - hátul nem is nagyon érezni a légkondicionáló hatását.

A zárható fakkok hasznosak, jó pár apróságot bele tudunk gyömöszölni. Telente nincs utálatosabb, mint amikor az ideiglenesen nélkülözhető sálak-sapkák-kesztyűk ott hemperegnek az utasok között, és a fészkelődés közben a sáros-nedves lábbelik közé zuhannak. Külön gratulálok a hat CD-t elnyelő középkonzolért az ötletgazdának.

A peremes polc szerepéről már nem tudnék egyértelmű dicshimnuszt zengeni. Nagyon lapos, nagyon tapadós tárgyakat mernék csak oda feltenni, félnék az erőteljesebb manővertől elegendő lendületet szerző, égből pottyant holmiktól.

A háromállású hátsó szellőztetőről első ránézésre azt gondoltam, valami ravaszul elrejtett levegőcsatornán keresztül télen meleg, nyáron a klímától hideg fuvallattal kényeztetik a hátsó padra jutó utasokat. Csalatkoznom kellett, egyszerűen az első ülések fölül szippantja el a kellemesebb hőmérsékletű levegőt.

Az ismertetett opció súlyára nem találtam adatot, de a felhasznált plasztikok minősége alapján érthető, miért nem említik külön. Bizony a fedeles rekeszek közül kettőnek már ripityára tört az azonos anyagból fröccsöntött zsanérja, és a finom nyiszogás is arra utal, hogy nem öntartó a szerkezet.


Panasz csak a második üléssor elérhetőségét érheti, hátul bezzeg akkora kapunyílás tátong nyitott csomagtér-ajtóval, hogy egy rövidlátó Maruti-tulajdonos képes lenne betolatni rajta.


A belső térben várakozáson felüli komfortot találunk. Kemény párnázatú ülések, mindenhol bőséges fej- és elöl jó lábtér. Hátul már nem ilyen egyértelmű a helyzet, hiába a homorú első üléstámla, a 180 felettiek több kísérletet tesznek lábaik elrendezésére.


A hátsó, szintén hárompontos biztonsági övek csatjai belesüllyeszthetők a padba. De nem annyira, hogy amikor kifacsart lábbal próbáltam kikászálódni, ne ordítsak fel a fájdalomtól; akkorát döfött a medencecsontomba. Ekkor kellett magamban bocsánatot kérni attól a tervezőtől, akinek ötlete nyomán a támla szövetébe applikált nyelvre lehet kattintani a Nevadámon a használaton kívül alattomosan támadó bizgentyűt. Korábban azt hittem, ezzel az üléskárpitozó-iparági befektetéseit próbálta jövedelmezőbbé tenni; azóta könnyes szemmel nevezem a Legnagyobb Filantrópnak.


Három további kellemetlenség említésével akarom megvetni a szép barátság alapjait a viszolygókkal, illetve ellenségeket szerezni a pártolók táborából: a fűtőventilátor hangos; a nappali szobányi légköbmétert a lassan melegedő víz miatt a mínuszokban fél óra alatt lehelhető be (gondolom, ugyanez fordítva igaz a pokoli melegben). A próbahét első késő délutánján pedig rémülten észleltem a korosodás súlyos tünetét, a szürkehályogot - pedig csak a furcsa színekre festett műszerfal elégtelen kivilágítása tüntette el a félhomályban a kilométeróra és a fordulatszámmérő skáláját.


A tesztben szereplő autó 22 hónapos korára kb. 52 ezer kilométert tett meg. Eddigi gazdája mindennap használta munkába jövet és menet, hétvégén pedig sűrű rokonlátogatások adtak számára programot. Nyáron Olaszországban, télen az osztrák síterepekre kalandozott. Természetesen elvárható tőle, de azért említsük meg, hogy saját kezdeményezéséből még nem kívánkozott szerelőhöz. 1500 kilométer után járt az első (ingyenes) kötelező szervizen, valamint húszezrenként (!) olaj- és egyéb csere okán szintén tette tiszteletét a műhelyben - ez a gyártó elvárása a két éves garanciához.


Egy váratlan tereptárgy felsértette az olajteknőjét, de ezt rójuk fel a figyelmetlen sofőrnek. Tehát a karbantartása eddig nem került sokba, bár az alumínium dekli 75 ezres ára kissé borsos volt. Remélem, ez csak a minden bizonnyal speciális ötvözetnek köszönhető, és a többi alkatrész árazása nem korbácsol indulatokat.


A műszakilag strapabírónak tűnő autón kisebb esztétikai hibák láttatják, hogy nem most került ki a szalonból. Bosszantó, hogy nem a hipermarketek parkolóiban nap mint nap beszerezhető külső horzsolásokban mutatkozik mindez, hanem a foszló fejtámlán, vagy a pergő festékű belső ajtókapaszkodókon. A kopogós műanyagok ebben a kategóriában megbocsáthatók, nem is foglalkoztatna a kérdés, ha az igen jó CD-rádió hangosabb hallgatására nem éreznének késztetést alacsony frekvenciájú rezgések kibocsátására.

Házi tuning
Házi tuning

Diszkrét rezonanciák hitetik el a külső szemlélőben, hogy a polgárinak tűnő autóban akkora mélyláda trónol, amit némely, a biztonságára különösen ügyelő országban tömegpusztító fegyverként ismernének el. Azért ne legyek igazságtalan, ezt a hatást a kézilabda-mérkőzést vesztes állásból közvetítő Radnóti László elcsukló rebegése miatt feltekert hangerővel elindított könnyűzenei lemez váltotta ki (a meccs végül x lett).


Újautó-tesztjeink között található egy értekezés egy azonos lökettérfogatú Berlingóról. A szerző felemeli szavát a gyengécskének bizonyult motor ellenében. Érdekes, számomra kellemes meglepetést jelentett a 110 lóerős blokk viselkedése. Igen, valóban pörgetni kell (a 147 Nm-es nyomatékcsúcs négyezernél toppan be), de ekkor kimondottan élénken mozgatja a nagydarab, ám nem túl nehéz kasztnit. Gondolom, az első tesztjármű még nem volt teljesen bejáratva. További magyarázat lehet, hogy az eddigi használó - kissé sportos stílusát ismerve - nem hagyta elkormozódni a kipufogót és lerakódni az üzemanyag-ellátórendszert.


Elképzelhető, hogy volt kollégám az alig elfojtott versenyszelleméből fakadt legfőbb problémája. Bár nem naiv, ezért óvatosan kezeli a gyári fogyasztási adatokat (városban 9,5, országúton 6,2, így is, úgy is 7,4 l/100 km - ezeket valószínűleg vákuumban mérik), mégis sokallta a vegyes használatban is bő kilenc litert. Jó, nem tötymörgött 80-90-nel az országutakon-autópályákon, de egyetlen egyszer (tartós hátszeles szakaszon) sikerült 8,8-ra szorítani az átlagértéket. Budapesten belül pedig könnyedén lecsúszik egy tízes.


Én ezt nem rónám fel a Berlingónak, sokkal kedvezőbb légellenállási tényezőjű egyhatos személyautók is fogyasztanak ennyit. Azóta átült egy 190D Mercibe - azzal már érdemes lesz takarékossági csúcsok megdöntésére pályázni. Egyébként a benzineseken kívül kétféle dízelmotorral szerelik a Multispace-t. Az 1,9-es 71 lóerejével ugyanolyan halovány lehet, mint az 1,4-es benzines nyolcszelepes (75 LE), így érdemes rászánni azt a 10 százaléknyi különbséget egy HDi-re.

Mondvacsinált (?) gondok
Az exgazdi három további problémát említett: az elektronikus gázpedál állítólagos késlekedését, a néha recsegő váltót és a legenyhébb csúszós emelkedőktől visszahőkölő viselkedést. Az elsőről észre sem vettem volna, ha nem mondják, hogy nem közönséges bowden ráncigálja a fojtószelepet; a másodikra azt mondom, hogy a kb. 70 centis függőleges váltórúd hosszához képest rövid úton és pontosan jár; a harmadik aggályt alaposan teszteltem egy behavazott rámpán, de semmi, úgy ment föl, mintha csörlő húzná. Persze a körülményeket (utóbbinál: 5 személy, csurig a csomagtartó, 20%-os emelkedő, 25 centi hó) nem tudtam szimulálni, ezért várjuk mások megerősítését vagy cáfolatát.


Lakott területen belül tehát nem kell attól félnünk, hogy a külső sávba, a túlterhelt járműszerelvények közé kényszerülnénk, de mi újság a nagyobb dinamikát kívánó autópályás használattal? Nos, a megengedett sebességhatárig itt sem fogunk szégyent vallani. Ésszerűen, 4 ezerig kihúzatva megmutathatjuk a pimasz kisautósoknak, hogy jobban járnak a szélárnyékunkban. Igaz, türelmetlenség fog el, ha tudom, hogy még hosszú út áll előttem, de ebben az esetben is beérném a százharminccal. Efölött a légörvények bősz hangon tudatják: ez egy haszonjármű teste; az egyébként is markáns motorzaj pedig kimondottan tolakodó. Pedig a fordulatszámmérő 3600 körül jár, igen távol piros tartománytól.

Bevallom, nem közelítettem őszinte rajongással ehhez a laklihoz. Korábbi berlingós tapasztalatom egy 8 év körüli, 1,9 D-n (amivel meg akartam mutatni egy kamionosnak, hogy neki a külső sávban a helye, majd ő gúnyos kürtszóval faképnél hagyott az M7-esen) elhitették velem, hogy csak lomhaságra és korlátozott kényelemre számíthatok tőle. Tévedtem, mert fürge, fordulékony, jól fekszi az utat, belül komfortos - jó kompromisszum azok számára, akik a haszonjárművet és személyautót egyben is el tudják képzelni.

 
linkek
Virtuális Trabant Nevelde
 
képek
 
Videók
 
Videók 2
 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték