Új Hyundai-gyár autós szemmel
2008-ban indulhat be a termelés az új üzemben, és előbb-utóbb innen származhat az Európában eladott Hyundai modellek zöme.
Túllépve azon, hogy Magyarország ki tudja hányadszor ismét elbukott egy autóipari beruházást, és hogy mit nyer ezzel Csehország, nézzük, miért is épít új autógyárat a Hyundai! A dolog első hallásra egy picit furcsa, hiszen a koreai cég még mindig nem tartozik a nagy játékosok közé a kontinensen – szemben mondjuk az Egyesült Államokkal – és már építenek egy évi 300 ezer autó előállítására alkalmas üzemet Szlovákiában, igaz, azt a Hyundai leányvállalata, a Kia neve alatt. Az új csehországi gyárban szintén 300 ezer autó épülhet évente, azaz az évtized végére évi 600 ezer Hyundai és Kia készülhet a térségben, ami hatalmas mennyiség. A helyi gyártás persze csak néhány kategóriában éri meg igazán, amelyek iránt nagy kereslet mutatkozik Európában, és lényeges az alacsony árszint.
Úgy tudjuk, a Hyundai és a Kia egyaránt az alsó középkategória, vagy a szagzsargon szerint a C szegmens irányából kezdi az offenzívát. Az idén bemutatkozó Kia ED és a 2007-re várható Hyundai FD meglehetősen kemény mezőnybe csöppen. A VW Golf, a Renault Mégane, az Opel/Vauxhall Astra, a Ford Focus és a Peugeot 307-es és a japánok hasonló modelljei lesznek az ellenfelek, így a koreaiak részéről meglehetős optimizmusra vall, hogy épp ebben a kategóriában próbálják tovább növelni a piaci részesedésüket. Azt persze nyilván a koreaiak sem gondolják komolyan, hogy rögtön el tudnak majd adni évi 600 ezer kompakt családi autót, így kell még néhány más modell is a kapacitás lekötésére. A Hyundai részéről a Get(z) utódja lehet az egyik ilyen típus. A kisautó Magyarországon kívül, ahol a neve nem jelent semmi rosszat, egész jól fogy, de lassan kiöregszik, így egy-két éven belül jönnie kell az utódmodellnek. Az sem lehetetlen, hogy az új Kia Rio - Hyundai Accent páros gyártását is megkezdik Európában, hiszen ezek a típusok is ígéretes vevőcsalogatóknak tűnnek korrekt kidolgozásuk és alacsony árszintjük révén. Sőt, egy igazi mini is készülhet az új üzemekben, a Kia Picanto, illetve a Hyundai Atos utódmodellje szintén esélyes a közép-európai gyártásra.
Ha a Hyundai és a Kia valóban elkezdi a paletta alsó felét Európában gyártani, akkor megspórolhatja az importvámokat. A cseh, illetve szlovák munkabérek mellett alighanem az előállítás költségeit is csökkentheti, ami a helyi gyártók számára igencsak rossz hír lehet. A gyártó több területen már most is alákínál a konkurenciának, a koreai márkák minőségi mutatói az utóbbi években sokat javultak, és lassan műszaki téren is elenyészik a különbség az európai gyártmányokkal szemben. Nem kizárt tehát, hogy az évtized végére teljesül a Hyundai-csoport ígérete, és kontinensünkön is beverekszi magát a legnagyobbak közé. Még az is elképzelhető, hogy kell majd egy új gyár, talán éppen Magyarországon.
|