Próba: Toyota 2.2 D-4D és Hilux - 2005
Nem totojázik a Toyota, egyből kettős bemutatót tart újdonságaiból. A zsír új dízelmotort és a zsír új Hiluxot tolta az arcunkba. Azért külön, mert a kettőt egyberakni túl nagy bátorságot igényelt volna.
Nincs semmi baj a Toyotával, jó autókat csinál már régóta, csak valahogy a bátorság hiányzik. Autói ugyanis pont annyira unalmasak, amennyire jók. Elkelne a vezetőségbe egy Frici, a vállalkozó szellem fajtából, aki vállalna mondjuk egy kabriót is, mert ugye az sincs nekik.
A Corolla Verso valójában szemernyit sem változott, csak a motor új hozzá. Kicsit maszatoltak ugyan a felszereltségekkel, de a lényeg a motornál van. Sőt mindjárt motoroknál, mert a kettő-kettes dízelből rögtön kétfélét programoztak. Manapság ugyanis a dízel teljesítményét a befecskendezés és a turbó vezérlésével szabályzzák, meg mindenféle szűrők beiktatásával. Így aztán a szóban forgó motor tudhat 136 lóerőt vagy 177-et, ahogy a vásárló kéri.
Mindkettő forradalmi újítása - ahol a forradalom a kategóriára korlátozódik - az alumínium hengerfej. A 177-es - típusnevén 180 - további egyedülállósága a 15,8:1 kompresszióviszony, amiről elsőre nem derül ki, miért is jó. Aztán belegondolva rájöhetünk, hogy kisebb sűrítési viszonynál a motornak kisebb erőt kell kifejtenie a sűrítési ütemben. Némi logikával hozzátehetjük, hogy ez magával hozza a hatásfok és a teljesítmény emelkedését, valamint a fogyasztás csökkenését. És mi másnak örülhetnénk ilyen időkben, amikor egy mexikói-öbölbeli hurrikánnak a hírére is emelkedni kezd még a környező országokból becsordogáló olaj ára is?
De nincs is szükség magyarázkodásra, az erősebb motornak nem kell cégér. A nagyjából 100 kilométeres autópályán lenyomott próba során megállapítottam, hogy rendesen lép a gép. Észre sem vesszük, máris elhasználtunk négy-öt fokozatot a váltóból, és a jogosítványunkkal játszunk. Ez kellett nekünk. Amíg a Verso ezen verziójának színre lépésekor még az 1,6-ost is sportosnak nevezte valaki - és egyáltalán nem nyelvbotlás volt -, mostanra ért be a sportos családi egyterű fogalma, ami ráadásul még dízel is.
Egyetlen problémája volt mindössze: nem tudta, hogy egy hete a Volvo D5-tel repesztettem hasonló körülmények között. Így nem készülhetett fel arra, hogy a két motor közti 8 lóero különbséget leplezze. És észre is vettem az eltérést, ami egyébként hihetetlen lenne, így arra gondolok, hogy a különbség nagyobb. Persze a Corolla Verso kipufogójában biztosan sokkal kevesebb olyan anyag van, ami jobb, ha katalizátorban (D-CAT ugye) marad, ezt a különbséget viszont szerintem senki sem veszi észre.
Ha viszont nem hasonlítgatom máshoz, azt kell mondanom, mindenki elégedett lehet ezzel a motorral. A hozzá fejlesztett hatsebességes váltóval 9 másodperc alatt van százon, és a Volvo is csak valahol 180 km/h körül mutat nagyobb vehemenciát, ami ugye túl van minden határon, határainkon belül. Lehetne még ódákat zengeni az apróságokról, de azt meghagyom a katalógusbúvároknak. A lényeg, hogy az erősebb moci pironkodás nélkül állhat a kategóriába, a kisebb izomzatú pedig a kifutó 2,0-es dízelt fogja váltani, miközben annál jócskán erősebb.
HILUX-történelem
Hilux 1968
Bármennyire meglepő, ez a generáció már a hatodik. Az első 1967-ben jelent meg, a Toyota azzal alapította az egytonnás teherautó kategóriát. Az elmúlt 38 évben közel 12 millió darabot adtak el belőlük szerte a világban. Javarészt persze az USA környékén mutat nagyobb sűrűséget a vásárlói jelenlét. Még a Vissza a jövőbe című filmben is egy Hilux volt az ifjú időutazó álmai netovábbja, amit még az első rész végén sikerül kipróbálnia. Aztán telt-múltak az évek, jöttek és mentek a divatirányzatok, a Hilux meg töretlen lendülettel állta a sarat.
Hilux 1972
A mostani megalkotásánál a huszonegyedik század minden erejét megpróbálták felhasználni. A közvetlen elődhöz képest is nagyon sok mindent alakítottak át. Szám szerint 43 alkatrész újult meg. Az alváz szélesebb lett, az első futómű az utolsó csavarig megújult, a hátsót csak részleteiben módosították. Így a fordulókör sugara 5,9 méteres lett. A 2,5-ös második generációs common-rail motorról most inkább nem beszélnék. Maradjunk annyiban, hogy szerintem nem ide való. A 4x4 változatban 260 Nm-t, 2x2-nél 200 Nm-t kevésnek mondva erős túlbecslés.
Hilux 1978
Ami viszont tényleg a kornak megfelelő az az aluminiumhűtő és a teljesen rozsdamentes kipufogórendszer. A hajtás a szokásos; alapban hátsókerék, kapcsolható négykerék és felező. A négykerék-hajtásból kettőbe való kapcsolás nincs sebességhez kötve. Fordítva viszont max. 80 km/h sebességnél lehet. A felező ki-be kapcsolása pedig csak 8 km/h-s tempó alatt lehetséges.
Hilux 1984
Az ADD (Automatic Disconnecting Differential) az első kerekek hajtását kapcsolgatja ki-be az útviszonyok függvényében. A hátsó hajtás pedig LSD-t kapott (Limited Slip Differential), ami a csúszós utakon jelent segítséget a kezelhetőségben. Üres platónál a hátsó tengely alacsony terheltsége miatt, LSD ide vagy oda, lehet szép kereszteket fordulni hajtűkanyarokban. Persze nem erőből, csak lendületből.
Hilux 1988
A jövőben első difizár beépítését is tervezik. Reméljük egy erősebb motorral. A felépítményeknél három teljesen különböző a választék A Single Cab kétszemélyes bódét jelent, két méternél is hosszabb platóval. Az Extra Cab ennek némileg megnövelt utasterű, tehát csökkentett platójú változata. A Double Cab pedig a négyajtós, másfél méter hosszú rakodótérrel.
Hilux 2004
Hilux 2001
Hilux 1997
Mindennek ismeretében teljesen érthetetlen, hogy ezt a vadiúj, erős motort miért nem rakták be a vadiúj Hiluxba. Az ugyanis kizárólag a 2,5-ös, 100 LE-s dízellel rendelhető. Agyrém. Pick-up játék motorral. Eszem megáll. Meg is kérdeztem a közelben levő nagykutyát, nem lehetett volna-e esetleg az új motort mixelni az új autóval? Azt mondta: NEM. És később esetleg lehet majd... NEM. Akkor talán valami újat... NEM.
Kaizen, ugye? Meg vásárlói tapasztalatok kifürkészése, mí? Hát nem hiszem el, hogy mindenki más hülye lenne, csak a Toyota repülő. A magyarázat ugyanis az volt, hogy a kutatások azt bizonyították, hogy ennek a kategóriának a vásárlói ezt a motort szeretik, sőt ezt akarják a pick-upjaikban használni. Tehát az új Navara 174 lóereje teljesen felesleges, ahogy a Mitsubishi ősrégi 115 és 133 lóerős pick-upja is csak parasztvakítás. Talán aki ilyet vesz, direkt kiszedeti a felesleges lóerőket a svájci lóerőtlenítő géppel? A nyomatékról nem is beszélve, pedig az is a legalacsonyabb mind közül.
Amíg nem vezettem, már-már elhittem, hogy mégis elég lehet, de aztán kiderült, hogy még autópályán sincs semmi értelme, de ne szaladjunk előre. A tesztúton hegyi szerpentinen haladtunk először felfelé. Erőtlen volt a kicsike itt is, de ekkor még nem tudtuk, hogy nem csak az emelkedo miatt-e. Aztán jött az a rész, amit azért iktattak a programba, hogy a bemutatón többször is elhangzott kiváló off-road tulajdonságait is megtapasztaljuk – mert alul beburkolták rendesen, motor-futómű, minden védve. Nos hát, az alsó védelem nem minden. Terepszögek hiányában ne beszéljünk off-road tulajdonságokról, ha kérhetem. Ez már megint olyan, mint az 1,6-os motorú családi egyterűt sportosnak nevezni. Talán másfél év múlva a Hilux is az lesz, aminek most nevezik.
Inkább maradjunk a négykerék-hajtásos teherautó- -tulajdonságoknál. Ezeknek legalább megfelel. Háromféle kabinos változatban rendelhető, így az egyedül dolgozó maszek kőműves mellett a villanyszerelő-brigád is megtalálja a magának megfelelőt. És még télen is fel tudnak menni a hegyre kipofozni egy villát. Ha viszont távolabbi melót vállalnak, mindenképp számoljanak a jelentős menetidővel.
A jármű végsebessége ugyanis autópályán, két személlyel, mindenféle ipari cucc nélkül 150 km/h. Ami valójában még nem is lenne baj. Viszont úgy viselkedik, mint egy Barkas: ha meglátja az emelkedőt, magától visszavált. Nem siratófalról van szó, még csak nem is az M7-es érdi emelkedőjéről. Sokkal kisebb domborzatokra is csak úgy hajlandó felmászni, ha kikapcsoljuk a klímát és a világítást. Ellenkező esetben pikk-pakk lelassul 100 km/h alá. És visszagyorsítani egy örökkévalóság, ezért aztán az előzés szót nyugodtan törölhetjük memóriánkból.Ezt leszámítva viszont nagyon barátságos a gépjármű. Kívülről is szép, belül sincs mibe belekötni, teljesen jól magamra tudtam alakítani a vezetőülés-kormány kombót. Funkcionalitása pedig egyértelmű. Természetesen az ára fogja eldönteni, a legenda tovább tud-e élni. Mivel nálunk csak novembertől lehet kapni, erre a kérdésre majd visszatérünk. Én vennék egy Corolla Versót meg egy Hiluxot. Beraknám az erős motort a pick-upba, a gyengét a Versóba, és a Versót eladnám... hehe.
|