hírek, képek, stb., avagy www.gportal.hu/landrover
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Top 5
 
Számláló
Indulás: 2005-06-21
 
G-mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Autótesztek
Autótesztek : Érdekes autós halálok - Akik szó szerint éltek-haltak az autókért

Érdekes autós halálok - Akik szó szerint éltek-haltak az autókért

Sportszerűtlen volna versenyzők nevét sorolni egy olyan fejezetben, amelyben az autózással kapcsolatos emberi halálesetekről esik szó. A versenyzés régebben nem arról szólt, ki húzza a legtovább a maradék benzinnel, hanem hogy ki autózik igazán határon. Azaz a kor versenytechnikájának biztonsági szintjére lefordítva: ki az, aki éppen, hogy nem hal meg.

A régi autóversenyzőknek ezért eszébe sem jutott tartós tejet venni a közértben, egyrészt a várható elhalálozási ráták ismeretében, másrészt mert akkor még nem tudták, mi az az UHT meg a Tetrapak.

Viszont Mindenszentek ürügyén érdemes megemlékeznünk, hogyan fejezték be földi pályafutásukat az automobilizmus úttörői, illetve későbbi nagyjai; legalábbis az ünnep ürügyén okvetlenül megéri azokról szólni, akik érdekesen haltak meg. Karl Benzé, az automobil atyjáé, mondjuk, nem tartozott az izgalmas halálesetek közé, nyolcvanöt évesen egy sima tüdőgyuszi vitte el.

Karl Benz is inkább másra hagyta a kormányrúd markolászását
Karl Benz is inkább másra hagyta a kormányrúd markolászását

Daimler csak alkotni szeretett, a vezetéstől félt
Daimler csak alkotni szeretett, a vezetéstől félt

A másik német úttörő, Gottlieb Daimler sem volt túlságosan invenciózus, hiszen egy izgalmas életű férfiúnál hatvanöt évesen a szívbetegség általi halál szinte természetesnek mondható. Körünkből való távozásának pikantériája csupán annyi, hogy amikor szívbetegsége hét évvel korábban, 1893-ban beütött, gyorsan megnősült - talán ezért is nem sikerült soha felépülnie. Daimler legjobb barátja, autóúttörő kollégája, valamint a nagyfordulatú benzinmotor atyja, az első V12-es motor megalkotója, Wilhelm Maybach kinyomozhatatlanul semmitmondó véget ért, annál érdekesebb fiának halála.

Wilhelm Maybach már egy Mercedesben játssza az anyóst
Wilhelm Maybach már egy Mercedesben játssza az anyóst

Adolf Maybachot a német nép bajszos messiásával való druszaság ellenére is a nácik végezték ki precíziós eutanáziaprogramjuk keretében: a derék ifj. Maybach ugyanis skizofréniában szenvedett, és élete nagy részét különféle gyógyintézetekben töltötte, addig, amíg.

René Panhard-t és Emile Levassort szintén az autózás nagy úttörői között tartjuk számon. Ők hozták létre a gépkocsik számára követendő mintát: orrmotor, hátsókerék-hajtás, pedálos kuplung, kulisszás váltó, előre felhelyezett vízhűtő. Panhard szabványos módon távozott az élők sorából hatvanhét évesen, de barátja, Levassor épp egy P&L autóval versenyzett az 1896-os Párizs–Marseilles-versenyen, amikor egy kutya eléugrott. Megpróbálta kikerülni, felborult az autóval, és egy év múlva bele is halt sérüléseibe.

Az autó alapja persze a kerék és a belsőégésű motor. Sajnos előbbit túlságosan régen találták fel ahhoz, hogy kiötlőjének haláláról érdemi információink legyenek (talán valami mérges bogyót evett a szerencsétlen), de a modern motor atyjáról, az 59 évet élt Nikolaus August Ottóról jóval többet tudunk - azt viszont, hogyan halt meg, sajnos szintén homály borítja.

Először ebben a teherautóban működött közúton dízelmotor. 1924-es MAN, Rudolf Diesel 1913-ban halt meg
Először ebben a teherautóban működött közúton dízelmotor. 1924-es MAN, Rudolf Diesel 1913-ban halt meg

Sebaj, a dízelmotor feltalálójának búcsúja olyan izgalmas, hogy szinte betömi ezt a kellemetlen információs szakadékot: Rudolf Diesel sorozatos idegösszeroppanásokkal és skizoid időszakokkal tarkított élete egy hajón - illetve mellette, a vízben - ért véget, csupán 55 évesen. Zaja, szűk fordulatszám-tartománya, valamint viszonylag kis teljesítménye miatt a gázolajjal (illetve Diesel tervei szerint szénporral vagy növényi olajjal) működő motor a feltaláló élete során csak a stabilmotorságig vitte (bár teherautóban addigra már kipróbálták), noha megalkotója eredetileg automobilok gazdaságos hajtására szánta volna. R. D. 1913-ban jegyet váltott egy La Manche-csatornán Angliába tartó hajóra.

Szeptember 28-án még látták a fedélzeten, 29-én reggel üresen találták a kabinját, holttestét később egy belga folyóból halászták ki. Öngyilkosságának oka lehetett óriási tartozása, konstrukciójának sikertelensége, illetve hogy úgy érezte, ellopják találmányának szabadalmi jogait. Neki már nem vigasz: legalább hetvenkilenc éves koráig ki kellett volna húznia, hogy megérje a dízelmotor méltányos alkalmazását; az első dízelmotorral hajtott személyautó, a Mercedes-Benz 260D ugyanis csak 1936-ban jelent meg.

Ettore Bugatti, akit állítólag <br />ugyanott ért a halál
Ettore Bugatti, akit állítólag
ugyanott ért a halál

Még érdekesebb a Bugattik esete. Ettore volt a cégalapító, képességei szerint Jean, a fia ígéretes új lendületet adhatott volna a márkának. Ám Jean Bugatti egy Type 57-es versenyautó tesztelésén, 1939-ben meghalt, majd a papa - ez kicsit már az örben ledzsend kategóriájába tartozik - 1947-ben elhajtott ugyanoda Bugatti Royale típusú autóján, és a helyszínen menten agyvérzést kapott. Akár igaz is lehet mindez, de tény, hogy Ettore Bugatti alig néhány héttel előtte kapta meg a francia állampolgárságot, ugyanis olasz születésű volt.

De az ilyesfajta, szerencsétlenül elsülő apa-fiú viszonyokra több példa is akadt az autóipar történetében. Rögtön elővehetjük a sorozatgyártás atyját (bár a kiötlője más volt), Henry Fordot, aki 1938-ban kapott szívinfarktusa után a vállalatbirodalom vezetését fiára, Edsel Fordra ruházta. De Edsel 1943-ban agyvérzésben meghalt, ezért tisztét az akkor már nyolcvanéves (és meglehetősen szenilis) öreg Ford vette vissza rövid időre. Henry négy évvel későbbi halálának estéjén a házához közeli Rouge folyó elárasztotta a helyi áramszolgáltatót, ezért villany nélkül maradt.

Ford meg ezt dobta be Edsel-memorandumnak. A pinamaszkosat
Ford meg ezt dobta be Edsel-memorandumnak. A pinamaszkosat

Ford tehát gyertyafényben halt meg reggelre, ugyanúgy, ahogy 1863-ban megszületett. Temetésének pikantériája, hogy a sírhoz egy Packard gyászkocsi szállította. Mivel nagy antiszemita volt, Adolf Hitler pedig még a III. német birodalom külföldieknek adható legmagasabb elismerésével, a Vaskereszttel is kitüntette, sokan vélhetik úgy, hogy a zsidók esküdtek össze ellene.

Egy másik, szintén nem éppen liberális stílusáról ismertté vált, de annál híresebb autós személyiségre, Enzo Ferrarira is hasonló csapást mért a sors keze. Ő is a fiának, Alfredo Ferrarinak akarta átadni az irányítást. De "Dino" 1956-ban, örökletes izomsorvadásban meghalt, ezért az akkortól folyamatosan fekete napszemüvegben mutatkozó öreg Ferrari még további bő negyed századon át vezérelte a céget - esetében az irányítás enyhe szó. Fata morgana további bosszúja: Enzo Ferrari 1988-ban még éppen megérte, hogy láthassa, miként radírozza le csapatát a Formula–1-ben az üstökösként felbukkanó McLaren–Honda team, majd jól meghalt.

Ferrari ilyen autót alkotott fia emlékére. Dino 246 GT
Ferrari ilyen autót alkotott fia emlékére. Dino 246 GT

William Crapo Durant, a General Motors alapítója is feltehetőleg szívesen siettette volna a Nagy Kaszást. Miután 1908-ban, a Buick elnökeként, ügyes pénzügyi tranzakciók segítségével egy cégbe vonta az Oldsmobile-t, az Oaklandet (később Pontiac lett), valamint a Cadillacet is, és ezzel megalakította a General Motorst, 1910-ben a hitelezők eltávolították a cégből. Újabb vállalata, a Durant Motors ugyan rövid ideig szépen prosperált, de Bill "Crapo" a Rockefellerekkel karöltve túlságosan is hevesen vásárolta fel a tőzsdekrach alatt olcsóvá vált amerikai cégek részvényeit, és a bölcs húzásra mindene ráment. Utána még tízegynéhány évig az akkori GM-elnök, Alfred P. Sloan által tiszteletből kiutalt szükséglakásban lakott nejével, és a cég bowlingpályáját felügyelte. Klassz lehetett.

De Ferdinand Porschénak is fityiszt mutatott a sors: miután fantasztikus autókat tervezett az Austro-Daimlernek, majd Hitlernek megcsinálta a Volkswagent, 1945. december 15-én haditörvényszék elé állították, és húsz hónapra lesittelték minden tárgyalás nélkül. Szabadulása után csak fokozatosan tudott visszaszivárogni az autósszakmába; az akkor már gőzerővel termelő Volkswagen-üzemet például 1950-ben látta újra először. Rá néhány hétre aztán ő is gyorsan meghalt. Itt a vége, fuss el véle.

 
linkek
Virtuális Trabant Nevelde
 
képek
 
Videók
 
Videók 2
 
Óra
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?